Stenhård mage
nu när ja va ute hos pontus så tog jag upp honom så kände ja att de va något som var fel, hans mage var jätte hård, ej stenhård, men väldigt hård var den, jag släppte ut honom i hagen, men jag ser honom från fönstret, han verkar vanlig, men vad kan det vara, ?

:o Jag vet inte ;/
Hjälp :/, han är pigg, men han siter på samma ställe som förut :/
Trumsjuka? Jag skulle ringa vetrinär direkt.
Okej, kan någon förklara bättre vad det är , och vad det drabbas av, skall söka om d finns artikel eller så..
Trumsjuka är dödligt, därför tycker jag du ska uppsöka vetrinär snarast..
jag ringde mamma på jobbet å hon sa att jag inte fick ringa vet. bara för han är hård i magen ja sökte på de så stog de att han kan de kan få de av blött hö,bytt pellets, å pontus bur har läkt in så de finns blött hö, men de va ett tag sedan ja byte till lottie,
jag "vågar " inte ringa till vetrinären heller, dels för jag är vääldigt blyg, och så är ja rädd att de säger att de måste av liva honom, å mamma kommer säkert bli arg :(
:O , trumma med bakbenen de har han gjort :'O
:'(
Problemet är ju att om det är Trumsjuka kan din kanin dö av det. Som du sa är magen hård och han sitter still (vilket är två av symptomerna) Gnisslar han tänder? Visar han på något annat sätt att han har ont?
Det bästa du kan göra tycker jag fortfarande är att ringa vet. Försök förklara för din mamma om hur allvarligt det kan vara.

Alicia försök ringa vetrinären :(
trumma med bakbenen har han gjort, inte gnisslat me täänderna , inte vad jag har hört..
Behandling: Ta bort allt foder ur buren, även hö! Endast vatten ska finnas. Konatkta veterinär omedelbart för behandling! Ev. kan koltabletter ges som binder gaserna.
Skall jag ta bort höet, och fodret å grönsakerna ?
mamma sa att ja inte fick ringa eller att hon skulle ringa, han har fått gröt & russin och att de va därför..
Ja, ta bort allt foder i buren, inklusive hö. Jag har inte haft en kanin som haft trumsjuka själv, så jag vet inte riktigt vad du ska göra förutom att kontakta vetrinär fort som tusan rent ut sagt. Finns det ingen du känner som kan skjusa dig?
nä, och veterinären ligger vid skolan ,och jag är ju sjuk, mamma sa typ så här till mig;
Du får inte ringa han är ju bara lite hård imagen.. ser det konstigt ut i bajslådan?..
I hans låda är det några små skitar, men de är väldigt konstig form, kan ta kort..
Skall jag se till så han får i sigvatten,glömde skriva såg att han inte har drukit något heller
Aso, dethär låter verkligen inte bra.. Om han inte dricker löper han risk för utorkning dessutom… Du måste helt enkelt kontakta vetrinärn, om jag var du skulle jag ringa iallafall..
Men problemet är dels att jag är väldigt blyg, jag vågar knappt ringa till min halv syrra.. och mamma sa att vi ska vänta, jag ska lägga en filt i buren så han kan ligga på,
Med tanke på din kanins tillstånd skulle jag inte tveka.. Har du inte någon kompis vars förälder kan skjusa dig?
nope :/ , alla jobbar.. å ja känner inte någon så.. skall jag"stödmata" honom med vatten ?

#17, Att skylla på att du är blyg är ganska dumt, vill du riskera att din kanin dör bara för att du är blyg? Ring veterinären! Du klarar av det!
men jag är rädd åxå för att mamma skall bli arg, och jag vet inte vad jag skall säga heller,
jag skyller inte på att jag är blyg, men så klart att jag vill pontus bästa.. men det tar imot, jag tror jag inte klarar att ringa,
har lagt in en filt, tagit brt höet och tat bort maten, skall sätta in honom i buren nu,

Man kan ju alltid ringa till vet och höra vad de tycker, det gjorde jag med en löwen jag hade, det visade sig att hon hade selenbrist. vilket är ganska vanligt, jag fick rådet att ta in henne, ge henne utländsk mat. då det är selenbrist i sverige överlag och hon blev snabbt bättre med hjälp av utländske torkade plommon…
Nu vet jag inte hur dina föräldrar är, men om det var mina föräldrar skulle jag ärligt talat skrikit åt dem och ringt iallafall. Om min kanin löpte risk för att dö så är det allvarligt.
Det du kan göra är att förklara läget, hur han mår, vad han gör, osv osv. Förhoppningsvis kommer vetrinären ställa lite frågor som du får svara på.

Jag skulle ringt!
När slutar hon?
okej,
kl 4
men de kanske kan vara förstoppning eller ?
Mamma sa att vi kanske åker ner till vet. eller så ringer hon när hon kommer hem

Åker ni nu?
Dubbel
nää, när hon kommer hem.. menade jag
men de kanske kan vara förstoppning eller ?
på en sida stog det så här ;
behandling: Vid första tecken ska foder och strö tas bort. En dags fasta utan något foder alls, inte heller hö. Fri tillgång till vatten. Tre till fyra gånger om dagen ges en till två tsk kumminte. Koltabletter eller -pulver binder gaserna. Försiktig massage av buken samt en tesked kaffe till vuxna djur och en halv tesked till ungdjur. På andra dagen lite hö och mycket vatten.
OCH EN ANNAN SIDA SÅ HÄR;
Behandling: Ta bort allt foder ur buren, även hö! Endast vatten ska finnas. Konatkta veterinär omedelbart för behandling! Ev. kan koltabletter ges som binder gaserna.
VILKET ÄR RÄTT ?

Jag vet inte, men jag tycker i vilket fall att du ska kontakta veterinär, ifall att..
Okej, jag skall kontakta vet. när mamma kommer hem,

Mm, det är bättre att göra det på en gång istället, så slipper man stressa upp sig i onödan ifall att det inte är något farligt.
Jo, men jag kan inte komma ner dit själv, dels är jag sjuk :/ och min syrra kan ju inte shutsa mig, ( stavining )men vi skall åka ner til vet. iallafall även ifall mamma vägrar eller inte..

Okej, men jag menade ringa. :) Lycka till iallafall, hoppas det inte är nåt allvarligt.
Tack (: <3

har du fixat allt nu?
Skulle ringa vet direkt. Dålig anledning att man är blyg. Rådfråga är säkrast-

Håller med ovanstående. När en kanin får trumsjuka brukar de oftast dö. Känner inte till en enda kanin som fått trumsjuka och klarat sig, däremot har jag hört om massor av kaniner som somnat in pågrund av trumsjuka.
Håller tummarna!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Cassie hade troligtvis trumsjuka när hon var mindre. Hon överlevde. Hon hade tur, jättemånga dog.
Tycker du ska ringa och rådfråga veterinären iallafall. Hoppas det går bra!
Om du älskar och bryr dig om din kanin, ring veterinär!
Det kostar inget att ringa och fråga.
Jag har telefonskräck, men kärlek övervinner allt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Håller tummarna!
Hoppas det löser sig! Lycka till!
Ta kontakt med en vet. (om du nu inte redan gjort det)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Min kanin dog utav trumsjuka! RING VETERINÄR! Det kan gå jättefort, och det är extremt plågsamt för kaninen. Så ring för guds skull, så kanske du hinner rädda honom!

Vill han äta (ge honom ej mat - testa bara med ett pellets/russin eller liknande)? Vägrar han att röra på sig?
Vad jag skulle gjort: Spruta in ett par ml paraffinolja och sedan börja massera magen försiktigt (cirkelformade rörelser). Massera i timmar. Släpp ned då och då och "tvångsmotionera" - kaninen måste röra på sig för att stoppet/gasen ska börja försvinna!
I sommras fick en av mina akut förstoppning/trumsjuka (matvägrade, kom inte fram och hälsade vilket var extremt allarmerande för den kaninen, bajsade inte, dåligt AT) - jag sprutade in paraffinolja med en medecinspruta för att sedan sitta hela dagen och kvällen och masserade magen. Sprutade in parafinolja ett par gånger. På kvällen innan jag gick och lade mig sprutade jag även in vatten med honung i. På morgonen hade hon bajsat och efter ett par dagar var hon som ny.

Jag tror hon är hos vetrinären men jag vet inte
nä , jag har inte varit där änn, men ja ska säga att mamma får ringa, ska hitta nummret, har inte ngn telefon katalog :/

Var bor du? Jag kan leta fram ett nummer åt dig, bara du ringer! För om det skulle vara så att din kanin har trumsjuka så är det bråttom.
ja har nr nu,

Om du vill kan ju någon här ringa åt dig eller något. För du måste få en tid hos veterinär nu med detsamma!
mamma ska ringa när hon har diskat färdigt

Diskat färdigt?
När mitt marsvin vart sjuk släppte hela familjen sakerna de höll på med och jag och pappa åkte i ilfart till veterinären. Mamma ringde under tiden & sa att vi var på gång.
www.frihetenskaniner.se
mamma sägar att hon inte ska ringa å att de e stängt nu >.<
arwg på henne :'/

Men HERREGUD! Din kanin kan vara döende. Har kaninen trumsjuka är det verkligen AKUT!
www.frihetenskaniner.se
Jag ber här hemma för din kanin..

#57 Säg till din mamma på skarpen! Om kaninen har trumsjuka så lider han just nu, och han måste till veterinär! Om inte så försök få i honom massor av vatten!

Säg till henne Han kan dö!

#61 Han KOMMER att dö om de inte åker in till veterinär.
Usch vad ledsen jag skulle bli om min mamma hellre diskade än ringde till veterinären för min kanins skull. Inget illa menat mot dig såklart!

Hoppas det ordnar sig! :) *kramar*
Du kan säga till din mamma att det är LAG på att om ens djur är sjuk, måste man ge den vård, d v s åka till veterinären.
MEN GUD! vad håller din mamma på med klart ni ska ringa veterinär diret NU! din kanin kan dö och du är för BLYG för att ringa, RINGRINGRING NU!
ursäkta om jag lät arg men jag blir väldigt förvånd om ni inte ringer!

Hon har åkt nu tror jag
Tänker på dig! Jobbig sits du befinner dig i 

Håller tummarna för att ni åker till veterinären.
Som twinnie säger, din kanin KOMMER att dö om ni inte gör det.
www.frihetenskaniner.se

#68 Om kaninen nu har trumsjuka, ja. :/
FAAAAN ! , mamma vägrar att ringa, hon säger att de e förstoppning :/ , men jag går ut till homhn stup i kvarten..

Ring själv, bry dig inte om att du är rädd!
har du provat att ge honom olja? tyckte att du fick bra råd av #49

#70: Jag skulle göra ALLT för mina kaniner. Jag skulle kunna dö för dom.
Det är inte så farligt att ringa till veterinären. Gör det för din kanin skull innan det är FÖR SENT!
www.frihetenskaniner.se

Om din kanin har förstopping ska men ge jordnötsolja, vanligt matolja kan man ta om man inte har jordnötsolja :)
men han är inte alls lika hård om magen nu ganska stor skillnad, så jag tror inte det är trumsjuka,
#73 håller helt klart med dig jag skulle göra samma sak vem bryr sig om man är blyg? RING!

75# Det är bäst att vara på den säkra sidan!
#75 Säkert? Jag hade alltid dubbelkollat med veterinären, ring i alla fall och rådfråga dom, det kostar ingenting och det är inget svårt!

#75 Se till så att han rör på sig, och att han får i sig vatten.
oki (: , men han skall inte få mat eller?
Ingen mat, tratta i honom olja och se till att han rör på sig

Har han trumsjuka så kommer han inte att äta iallafall. Gör rent buren grundligt och kolla sedan om han bajsar / kissar. Vatten är jättevikigt, och se till att han rör på sig!
Ja att städa ur buren är nog en bra idé, då ser du lättare om han bajsar och hur det ser ut det som kommer.
Hur går det för er? Hoppas allt slutar lyckligt! 

håller tummarna

*Håller tummar och tassar här hemma*
Se till att motionera honom! Belle var sjuk en gång, förstoppning tror jag det var, och hon blev frisk tack vare en stund i selen. Men om det är trumsjuka vet jag inte.. Lycka till <3 :)

Om han har förstoppning är det väldigt farligt också. Kaniner kan dö av förstoppning. Cloetta höll på att få förstoppning en gång men vi åkte till veterinären direkt.
Om din kanin inte äter är hans liv fortfarande i fara! kaninens mage måste hållas igång, det är en av anledningarna till att operationer kan vara farliga för dom..
så om din kanin inte ätit på runt 8 timmar är det farligt? för den.
hoppas allt går bra!
- Mvh Emma
Håller tummar och tassar här hemma ! hoppas allt går bra med Pontus vvv}
Även om du är blyg, ring till vetten! Jag vet precis hur du känner dig! Jag har också sån extremt telefonskräck!
Men det kommer bli mycket bättre efteråt!
Lycka till!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hur har det gått?
Det har gått bra, vi väntade men hans mage är så gott som vanligt, nu äter han bara hö, och dricker vatten,
är det något ja ska ge honom typ Olja eller något ?

#93 Jätteskönt! Bajsar han som vanligt? För Olja ger man för att få igång magen så att han bajsar.

Skönt att det blivit bättre nu :)
jo, jag tror jhan bajsar som vanligt *hoppar ut egenom fönstret och tittar *L* *
japp, helt vanligt (:, eller de va ganska mycket :/ typ så mkt de brukar vara på 2dagar, bytte i går kväll…
Nej då ska du inte behöva ge honom någon olja.
Skönt att han är bättre!!
japp, jätte skönt (; , Tack :D
Åh vad skönt :D
Åh vad skönt :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
vad bra!
Tack <3 (:
Tack <3 (:
Tack <3 (:

vilken tur ni hade:D hoppas det inte ska hända igen^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Skönt :)
va skönt :d vvv}
Men får jag bara fråga; varför fick du inte ringa vet?
Skönt att det gick bra iafl!! :)
puttar upp åt mickis

#108: Varför svarar du inte på #107's fråga?
www.frihetenskaniner.se
såg den nu,
vet inte vrf
Vissa föräldrar tkr det kostar för mycket… Tur att det gick bra för din kanin!
Min kanin Chira kan bli hård om magen rätt så ofta, men om man masserar lite lätt så försvinner det, låt gärna kanin röra på sig ett tag efter massagen. Hennes mage blir hård och svullen, jag blev också jätte orolig när detta hände Chira för första gången så jag ringde en veterinär och hon berättade om att det kunde vara gaser och om det inte hjälpte med massagen skulle jag ringa igen. :) Är lite sen med att lägga in det här nu, men ändå :P. Skönt att det blev bra med din kanin iaf, kram :)
Om det är priset som avgör om personen får ringa till vet tycker jag det är lite konstigt. O_o Ta inte illa upp. Samtalet kan ju påverka kaninens liv.