Kanin iFokus

Kanin

Läst 138 ggr
Oreo805
0

Han bet mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla kanin bet mig imorse, det är en 3 månaders hane som är ganska tam i vanliga fall. Imorse när jag skulle ge honom mat så såg jag att han hade tagit bort allt strö på en plats så jag skulle bara fixa det när han helt plötsligt bet mig på handen. Han har aldrig gjort något liknande och jag blev helt chockad. Är det någon som vet någon anledning till att han skulle göra något sådant.

Signur123
0

Var det ett tydligt hugg eller bara nafsade han? Att kaniner bits är inte så ovanligt, tyvärr. Om du är mycket med honom så att han känner sig trygg med dig, minskar den risken jättemycket. Hur kaniner beter sig mot oss beror väldigt mycket på hur vi beter oss mot dom.
Det kan vara så att han helt enkelt verkligen inte ville att du du skulle greja i buren.

Oreo805
1

#1: Han nafsade nog bara lite lätt, förut blev det ett märke men försvann senare på dagen. Jag är med honom varje dag efter skolan om jag inte tränar, brukar oftast läsa eller plugga vid honom. Du har nog rätt om det där med att han kanske inte ville att jag skulle greja i buren. Tack för din hjälp!

• Redigerat 2023-11-16 17:17 av Oreo805
Signur123
0

#2: Då behöver du inte oroa dig, det låter som att du är väldigt mycket med honom.

Jenea777
0

#0: Kan vara olika anledningar.

1. Kände han sig trängd just då ( att du är på hans revir)
  2. Hungrig och misstog handen för mat….
  3. Orolig kanin
  4. Med mera
    Om en kanin ex är i ett hörn ska du inte komma snabbt fram och klappa den, då det är ett bytes djur och en normal instick att "attackera " vid trängsel känsla.

(Min förra kanin små nafsade på mig lite när jag städade hans bur. Han försökte flytta min hand/arm med hans mun.) Han gillade inte när man flyttade på hans grejer några centimeter 😅 Dock var han gamal och envis liten gubbe men super mysig i övrigt och älskade att gosa.

• Redigerat 2024-03-09 00:09 av Jenea777