Kanin iFokus

Kanin

Läst 45 ggr
Natta39
0

Klippa dvärgteddy

Hej,
Är det någon som vet ett ställe som klipper kaniner? Jag har en dvärgteddy som är så svår att göra pälsvård på! Helst skulle jag vilja raka honom helt och börja om från början! Kan man be en veterinär söva ner honom? Hur bruka ni göra dom har långhåriga kaniner? Jag har morötter och godis när jag ska kamma honom men han sitter inte stilla!

Maleficum
1

Är det väldigt tovigt och han tycker det är jobbigt så kan det nog vara smartast att låta veterinär söva och raka ner (då kan man även be dem ta en titt på tänder och i öronen så det ser bra ut).

Har det väl blivit tovigt så kan det vara väldigt obehagligt och smärtsamt för kaninen och det kan bli stressigt att försöka klippa om de inte är vana vid det.

Har haft angoror i många år och de har jag alltid tränat från start med att bli klippta.

Min nuvarande är en räddningskanin som var extremt ohanterlig och rädd i början och vi har kämpat i snart två år men är nu i ett läge där jag kan klippa henne medan hon äter sin mat (så blir att klippa korta stunder under flera dagar) men hon får fortfarande panik av att bli fasthållen så allt måste ske på hennes villkor (mycket tid, tålamod och "godis").

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu