Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2582 ggr
annaforsgren
0

Tvätta tassar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vill tvätta mina kaniners tassar till en PET utställning, för de är bruna av gammalt kiss. Hur ska jag göra, vad ska man använda för medel?^^

//kram, Anna

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Romana_12
0

Undrar samma sak :) =)

Feliciaa
0

Jag vet inte :/

Går det inte bort med vatten?

Romana_12
0

#2 - nej de går inte bort med bara vatten :P Inte för mig eller anna iaf ^^

Zvintos
0

Du kan använda galltvål, antingen flytande eller som vanlig fast tvål.
Finns bla i vanliga tygaffärer, det är iaf där jag hittat dem.

KvirrZ
0

jag har läst om att man kan använda en ryktsten(sån man har till hästar) för att få bort kiss på tassar. :)

- Mvh Emma

Tisdus
0

Jag har hört att man kan använda ryktstenar , som man använder till hästar, under tassarna på kaniner för att få bort det gula. :P Ska tydligen funka väldigt bra, har dock aldrig provat det själv eftersom jag inte är inom utställningssektorn ;) Men värt ett försök kanske?

Tisdus
0

#5 Vi skrev om samma sak samtidigt … :D Cooolt…

Romana_12
0

vart får man tag på ryckstenar då?

Tisdus
0

I hästsportsbutiker.

KvirrZ
0

#7 haha xD

- Mvh Emma

annaforsgren
0

hur mycket brukar det kosta?

annaforsgren
0

läste på google att det sliter bort pälsen, är det sant?, för jag vill inte att mina kaniner ska ha kala tassar:P?

KvirrZ
0

#12 det drar bort det yttersta av håter=det som är gult. Det funkar iaf superbra på kissfläckiga hästar, funkar nog lika bra på kisstassar hos kaniner ^^

- Mvh Emma

Zvintos
0

#12: Testa med galltvål först, det är bara en vanlig tvål.
Vet många som använder det, speciellt de med vita kaniner. =P
Kostar drygt 20kr i en tygaffär.

Funkar inte det, så får du kanske ta till en ryktsten (använda löst).

Tisdus
0

Man (säger som #12) tar bara bort det yttersta håret med en ryktsten, så det är inget att oroa sig över att det ska bli kala tassar :P Gör inte alltför hårt bara :)

mattis96
0

penny ska tävla den 6:e januari så jag lånar tipset oxåRäcka ut tunganmen den där tvålen är det bara att köpa på en tygaffär??
Men om jag köper det är det typ bara att tvåla in tassarna då?
Eller ska man göra på något speciellt sätt?

Zvintos
0

#16: Ja, du gör precis som när du tvättar dina egna händer som blivit smutsiga - tvålar. =)
De ska finnas i tygaffärer iaf, det gör de här.

mattis96
0

oktack men var bor du ?? vilken affär kollar du i??

Mickis1994
0

#18 daa, dumhuve, det är ju bara att kolla i en tygbutik i täbban :)     (bara så ni vet är vi sysklon så ni inte tycker jag är allt för taskig :P )

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

mattis96
0

#19 tack då men då kanske vi kan köpa det idag för vi ska till täbban… täban har inga tygaffärer??

Zvintos
0

Bor i Falun nu, men är uppfödd i smedjebacken (bägge i dalarna).
Där finns det i en gammal tygaffär.

Annars går det ju alltid att beställa från nätet.
Länk 1
Återförsäljare av galltvål i hela sverige
Länk 3
Länk 4

mattis96
0

#21ok tack

annaforsgren
0

jag köper nog galltvålen, ryktstenen låter lite läskig;P när den drar bort päls, tjoffsen har redan så lite päls på sina tassar så jg vill inte riskera att ännu mer försvinner

Tixy
0

Barnängens schampoo? :D Funkar iaf på nerpissade råttor. Cool

twinnie
0

Kan man inte använda vanlig oparfymerad tvål då? För vi har ingen tygaffär här där jag bor, och ryktsten har jag provat, men det funkar inte särskillt bra :/

Tixy
0

Vanlig handtvål lär funka det med. :) Det funkar ju på oss tvåbeningar, så varför inte på smålurvarna? ^^

twinnie
0

Tänkte mest på att det kanske inte är bra när tvålen är parfymerad? Äh, jag vet inte xD

Sandra-
0

Jag tror inte att det är någon fara om tvålen är parfymerad om man bara får bort all tvål när man tvättar ;P

PRO_Anders
0

Ett tips? är…gnugga med en citron, eller saften från den..

Pinacoladas
0

#29- funkar det :) Det ska jag prova :D

PRO_Anders
0

Jag vet inte, har inte gjort det själv. Jag fick tipset av en äldre medlem i min lokalförening, så jag antar att de gamla har en del trix för sig inför en stundande utställning…hehe

Pinacoladas
0

okej, jag kan berätta om det funkar sen :)

mattis96
0

idag testade jag galltvål på penny det funkade sudär men jag ska prova citron.

Kaninhopparn
0

annars tar man en mild tvål och tar på tassarna men man ska vara nog att skölja bort allt!

mattis96
0

aa det ska man men då blir tassarna böta och jag måste torka dom jätte noga för penny ska ut sen hon är en ute kanin

mattis96
0

#34 (den förra va oxå till dig) Om man inte torkar av allt det blöta så fryser allt om det är kalt och då får hon gå med is klampar på fötterna:P haha

ciss
0

Håll rent i burarna också! Jätteviktigt :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

annaforsgren
0

jag köpte galltvål idag:)

twinnie
0

Jag har halm under sitthyllorna och det färgar av sig jättemycket. Så det är inte bara kiss som färgar tassarna.

mattis96
0

jag med det funka rsudär men det blev helt klart bättre

annaforsgren
0

jo det förståss^^ men jag ska testa med galltvålen lite:P

Lippo
0

Ska nog också köpa det när jag kommer till en sånn affär :)

Mickis1994
0

#41 testa :) Jag tycker det blev jättestor skillnad , sen är det så att jag har en syster som itne alls tycker det blev lika stor skillnad :P

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

PRO_Anders
0

#39:

Det finns halm, också finns det halm…

Vad jag menar är att (kommer inte ihåg vilket som är vad), det finns halm som ger gula tassar, men det finns en annan sort som inte gör det!! Om det är havre som "gular" och vete som inte gör det, eller tvärt om.

Ync
0

13: "Det funkar iaf superbra på kissfläckiga hästar"
Det tar inte bort kissfläckar på hästar, men man använder det om hästen fäller så "skrapas" det lösa håret bort.
Har hästan kissfläckar tar man bara bort det med varm vatten å kanske lite häst schampo :)

twinnie
0

#44 Jo, det vet jag. Men av någon anledning väljer jag alltid den halmsorten som gör tassarna alldeles gula :/

PRO_Anders
0

#46: hehe, ingen sa att livet är lätt…

PRO_Anders
0

Hur blev det med tassarna och citronen, nån…?

twinnie
0

Jag testade citron, och det funkade lite iallafall :)

PRO_Anders
0

Aha, då vet man det…

flisan93
0

>Går det inte med vanlig tvål?

annaforsgren
0

nu har jag testat galltvålpå min rexkanin, han hade inte nå skitiga tassar iofs, men rena blev dom i allafal^^, ska testa på min galna herre, dagen innan eller dagen då utställningen är:)