Kanin iFokus

Kanin

Läst 64 ggr
Hermes&Vilda
0

Rädd kanin igen!

Så min kanin Hermes (omplacering) är som jag skrivit i andra inlägg rädd för människor. Nu är han räddaren innan (kan bero på att han kom hem från att blivit passade efter vår semester) alltså att han blivit lite stressad då han var i kanin vana händer. I vilket fall undrar jag hur man får en kanin som blir livrädd när man går runt i dens bur att inte bli det. Och även hur man kan få han att inse att man inte heller är farlig om man sitter i hans bur alltså hur gör jag han tam. Jag tror jag kan ha bidragit till att han varit rädd eftersom jag trängt mig på honom en aning det senaste är det försent för honom att börja lita på mig igen. Han litade alltså på mig mera innan men inte jätte mycket så kan jag få han ännu tryggare än förut så vill jag gärna ha tips?!

Maleficum
0

Mycket tid, tålamod och godsaker.

Hur ser hans bur ut? Har han stort utrymme med mycket ställen att gömma sig på och komma undan så han kan känna sig trygg? (De föredrar gömslen som har minst 2 in/utgångar)

Får han pellets så häll upp hans dagsbehov i en skål du har nära till när du går till hans Hage så du varje gång kan ta med några och kasta åt honom bara du går förbi eller ska göra något. Låt honom komma nära och träng dig inte på.

Min nuvarande kanin kommer från dåliga förhållanden och var panikslagen och superrädd när hon kom hem till mig, jag kunde inte ens röra tårna utan att hon sprang i panik och gömde sig. Hon går frigående inne så har gott om utrymme och många platser att gömma sig på. Hon var speciellt rädd för fötter (framför allt med skor på) då hon blivit sparkad på i tidigare i hem. Hade alltid hennes pellets i mina fickor och utplacerat i små skålar på bord och andra höga platser runt om i huset så jag hade när att plocka en bit och kasta åt henne när jag rörde mig runt i huset.

I vårt fall har det tagit extra lång tid då hon krävt regelbunden pälsvård (långhårig som tovar lätt) men nu, efter nästan två år, så sover hon med mig i sängen och har denna sommar börjat tigga gos och floppar när jag masserar henne!
Massor av tålamod, tid och godis och låta henne bestämma så mycket som möjligt har gjort underverk för henne. Visst har vi haft bakslag och speciellt i början var det väldigt jobbigt (när jag fick tvångshålla för pälsvården) men nu kan hon sitta och mumsa havre medan jag får klippa delar av henne (hinner inte ta hela henne så får göra lite flera dagar i veckan vid behov).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hermes&Vilda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 tack för svar. Nu är Hermes bättre han har framförallt lugnat sig från att han kom hem från sin kaninpassning. Men även så har jag inte trängt mig på han så det verkar som om jag är förlåten. Han går nu att sitta hos utan att han blir rädd och kommer fram för att få sin pellets som jag propar i han:) och han klagar inte. Han kan även bli klappad nu (om jag sitter med pellets) (annars är han rädd). I vilket fall så har jag en fråga kan jag ge han pellets när han är med mig alltså om han typ kommer fram ger mig en high five som jag lärt han, alltså om han gjort något bra eller kommer han då bara vilja ha mat och att han kommer fram till mig då inte har något med att han gillar mig eller att han har kul? Jag ger en bild på ninerna Hermes är ”tjockisen” han är inte tjock jag kallar han bara det :)

Maleficum
0

#2: Ge pellets varje gång han kommer fram (speciellt i början) och gör gärna tricks om han tycker det är roligt. Ju mer positiva upplevelser han kommer få i din närhet desto bättre kommer han tycka om att tillbringa tid med dig.

Något jag lärde Moira i början (för att hon skulle vänja sig mer med kontakt och beröring) var att hon ska trycka sin panna mot min handrygg för att få godis och när hon lärt sig det så har jag övat på att hon ska hålla pannan mot handryggen längre och längre tid innan godis (ytterst små tidsökningar). Då är det hon som själv har kontrollen över beröringen (och som sagt nu, nästan två år sedan hon kom till mig som en panikslagen liten räddhare, så har hon börjat tigga gos på mornarna innan vi går upp ur sängen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hermes&Vilda
0

#3 tack!