Kanin iFokus

Kanin

Etiketthjälp
Läst 51 ggr
Ylva15
0

Omplacering eller skaffa kaninkompis?

Hej,
Jag har ett 5årit lejonhuvud (ras oklar) som bor på min 7/8 kvm balkong. Han är ensam kanin och har hela balkongen för sig själv. Men jag har länge varit missnöjd hur han bor, jag vill att han ska bo på gräs, ha stor inhägnad och få vara mer naturlig. Han är väldigt ensam, familjen är ofta borta och han blir uttråkad. Jag vill ge honom vad han förtjänar som kanin, men vi kan inte flytta.
Jag vet inte vad som är bäst. Att omplacera honom (ser till att han hamnar där han förtjänar) eller att skaffa en kaninhona/kompis i liknande ålder för att roa honom. Det skulle även va ett alternativ att när vi är hemma, att bygga upp en inhägnad på gården och spendera en dag med honom där så kan får springa av sig. Vill höra övriga kaninägares åsikter? Låta kaninen lämna sitt hem, för ett förmodligen bättre. Eller låta honom bo hos sin familj och kanske skaffa en kaninkompis?

Maleficum
2

Låter som kaninen har gott om utrymme på balkongen och får den ordentlig omvårdnad hos er så tycker jag du kan skaffa en kompis åt den för extra sällskap när ni inte är hemma.

När ni är hemma har ni möjlighet att ha öppet in från balkongen så kaninen kan få komma in till er ibland? (Kan man inte kaninsäkra hela huset kan man ju sätta som en Hage vid dörren eller dela av det rum som finns vid balkongdörren).

Kan ni även fixa någon Hage (eller selträna och gå i koppel) är det ju aldrig fel för att låta kaninen utforska nya platser (många, men inte alla, kaniner uppskattar det).

När det kommer till kompis funkar det oftast bäst om båda är kastrerade och av motsatta kön (men även andra kombinationer av kastrerade kaniner kan också funka, mycket är individberoende).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu