Kanin iFokus

Kanin

Läst 126 ggr
felicia_floppsi
0

Röda tassar

Hej! Mina kaniner fick i december röda och svullna tassar. Vi åkte sedan till veterinären i januari och han sa att vi skulle ge de mjukt underlag och fortsätta smörja med krämen vi använde, Inotyol. Ena kaninens tassar är nästan helt bra men den andras är fortfarande nästan lika röda trots att det nu nästan gått 6 månader. Jag börjar undra om jag borde använda någon annan kräm på honom, att Inotyol kanske bara inte fungerar för hans tassar. Men vilken borde jag köpa då? Vissa säger vaselin och andra säger att vaselin inte fungerar. Vi har testat ren aloe vera gel men den var för tunn för deras tassar och gav inte något riktigt skydd. Har ni några andra tips??

Fridaaaa
0

Kanske inte tål något i spånet? Testa att byta underlag? Tex till lättströ eller easyströ?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frer
0

Kaninstrumpor

Uppkatten
1

Om tassarna är röda och svullna och lång tid har gått så verkar det kanske klokt att kontakta veterinär för vidare rådgivning…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
1

#2 Kaniner ska inte gå med strumpor på

frer
0

#4: Kaniner kan gå med strumpor på om det behövs. På engelska heter det rabbit socks, bunny hock socks eller bunny boots. Kolla min kanin-strumpor-tråd.

• Redigerat 2023-06-03 11:02 av frer
felicia_floppsi
0

#4: tack för tipset om Easyströ och lättströ. Då Easy strö var för svårt för oss att få tag på testar vi nu lättströ. Men bara en fråga, varför ska kaniner inte ha strumpor? Jag läste nämligen att vissa sätter strumpor på sina kaniner för att just skydda deras tassar

Fridaaaa
1

#5 Nej det är inte lämpligt för dem

#6 Finns ingen anledning med strumpor på kaniner. Kort tag för att sår ska läka ja, men inte alltid, eller resten av deras liv. Endast vid skada/sår