Kanin iFokus

Kanin

Etikettpellets
Läst 107 ggr
[Goldie2010]
1

Kräsen kanin:)

Hej!
Jag har en dvärgvädurs hand som är väldigt kräsen😅. Jag har testat flera olika pellets men han tycker inte om någon av dem särskilt mycket… har ni några tips? på bra, fiberrika, nyttiga, men också goda pelletssorter? :) :)

Fridaaaa
1

Måste kaninen ha pellets då?
För behöver du inte ge om kaninen håller bra hull på höet, örter och nu gräs och så utifrån :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Goldie2010]
0

#1: Ja, kanske det faktiskt! Men är det inte vissa ämnen som finns i pellets kaninen behöver? Han är en hoppkanin så jag motionerar honom varje dag, och hoppar ett par ggr i veckan.

Fridaaaa
0

#2 Nej inte om de får varierande bra kost :)

[Goldie2010]
0

#3: Okej då kanske det är det jag ska börja med! :D Tack!

[Vildkanin]
0

Selen måste de ha, finns inte i svenska marker utan måste tillföras via pellets.

Fridaaaa
0

#5 Selen kan tillföras på andra sätt än genom pellets :)

[Vildkanin]
0

Hur? :)

Maleficum
0

Bristsjukdomar är sällsynt hos kaniner, speciellt om de utfodras korrekt.

"En bra kost för kaniner bör till minst 80% bestå av hö. Hö av hög kvalité ska alltid finnas i fri tillgång. Högivan kan kompletteras med blandade bladgrönsaker. Lämpliga bladgrönsaker är t.ex. maskrosor, ogräs, blad från fruktträd, sallader av det grövre och lite mörkare slaget, blast, höstlöv, färska örter mm. Ju mer man varierar desto bättre.

Vanliga grönsaker som morötter, paprika, gurka och tomat samt frukter av alla slag, bör endast ges i mycket små mängder som godis. Till exempel är en tunn skiva morot då och då okej, så länge kaninen äter bra för övrigt.

Pellets av god kvalité och hög fiberhalt (minst 18%, gärna mer) kan ges i begränsade mängder men kan också uteslutas helt. Om pellets ges, bör man inte ge mer än 1-2 tsk per dag till en tvåkiloskanin."

"Vitamintillskott är också helt onödigt om en kanin utfodras korrekt. Bakterierna i tarmen, bildar då de vitaminer kaninen behöver."

https://www.sva.se/sport-och-sallskapsdjur/kanin/viktigt-att-kanna-till-om-kanin/utfodring-av-kanin/

Vet att det diskuterades om selenbrist på marsvins forumet och det konstaterades väl an studier som gjorts så är selenbrist inget problem så länge de får tillräckligt med e-vitamin.

Att tänka på är också att ett överskott av selen (och e-vitamin) är giftigt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kaniner är grovfoderätare, vilket innebär att de kan och ska smälta cellulosa med hjälp av sina bakterier i tjocktarm och blindtarm.
[Vildkanin]
0

Ja precis, har letat länge efter bra artiklar om selen för kanin, men tycker inte att det har gjorts så många studier. Tänker att det är bra att ge en grunddos selen eftersom man inte vet så mycket om det, alltså den mängd som finns i pellets men inte giftiga doser.

Har också funderat länge på hur alla våra vilda djur fixar selenbristen. x )