Kanin iFokus

Kanin

Läst 111 ggr
Djurälskare:)
0

Hejsan, jag har problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en frigående kanin vid namn Molly. Vi har aldrig haft några större problem med pott träning och förstöring av saker. Jag började leta lite smått efter en kompis till henne. Då fick jag kontakt av min kusin som hade en ute kanin som hon hade tröttnat på. Jag tog chansen och sa att jag kunde ta henne (jag tänkte att hon nog inte kunde få det värre hemma hos mig) senare pratade jag med mina föräldrar. Då hade min pappa bestämt sig att han inte ville ha fler kaniner. (Det är ju ändå mina kaniner.) Han har ingen andledning eller något. Några bra tips? på argument?

[Vildkanin]
0

Såhär skriver Länsstyrelsen:

"Kaniner är sociala djur som behöver hållas i par eller i grupp för att
må bra. Ensamma kaniner blir ofta mer passiva och kan utveckla
onormala beteenden." och "Om du har försökt att sammanföra din kanin med andra kaniner och det inte har fungerat, får du lösa kaninens sociala kontakt på annat sätt. Har du flera kaniner som inte kan hållas tillsammans ska burarna
placeras så att kaninerna får så mycket kontakt som möjligt, till exempel med syn- och noskontakt genom galler."

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.510c4d4817ee3b762bc206b6/1645542709253/Kaniner%20som%20s%C3%A4llskapsdjur%202020.pdf (sida 3-4)

Jag skulle skaffa en kastrerad hane som sällskap, det brukar funka bäst.

Evalina
0

Jag har exakt samma problem!! Hur mycket jag än frågar pappa om varför han säger nej så får jag inget vettigt svar, mamma förstår inte heller varför han säger nej 😔😅