Ålder för avel
Heej^^ Hur gammal ska hanen vara för att paras ? På en del sajter står det att hanen ska vara 7 månader. Men det känns lixom lite konstigt när honan bara kan vara 6 månader. Om om man tänker lite att i naturen tror jag knappast att hanen är spc gammal "viss ålder" när han parar sig ? Snälla Hjälp mej !!
Behöver AKUT Hjälp !!
Hon bör vara minst 8 Månader, och hanen också gärna 8 Månader, men visst går det när han är 7 mån.
Jag tycker dock att 8 Mån för båda är en minimi och lagom ålder för dvärgkaniner.
Ju större kaninen, ju längre vänta.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Fast detta är ju min åsikt, folk ser olika på saken^^
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Ja :) Det stämmern nog bra : ) Kan jag para min hona nu ? Hon är 7 månader ?? För ung elr ?
det är olika individ till individ :) , du märker nog när hon är redo :)
#3; Det kan bara du svara på, själv skulle jag väntat tills hon blivit 8 Mån.
Men du märker själv när hon är redo..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Vad är hon för ras föresten?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Mina hona som nu är 7 månder tjuvparades och hon klarade det jätte bra! 4 ungar i boet, ett dygn gamla, alla lever :) Men jag var jätte jätte orolig för henne.. tycker att man kan vänta till minst 8 månader.
Hon är en Löwen, har öven en gnutta hermelin i sig ;)
#8; Lejonhuvad.. :P
ok.. Då tycker jag du ska vänta till 8 Mån :).
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#9: Instämmer.
Ändrade rubriken.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

jag ska vänta tills min bajplupp är typ 10 mån, eftersom jag inte vill att ungarna ska fryyyysa :) Och sen är det snällare tkr jag att dom får det när dom är minst 8 mån :)
Mina Lejon kommer få sina första kullen när de minst fyllt 8 mån :). Hanarna ev. tidigare..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tar alltid första kullen vid 6 månaders ålder på mina honor (dvärg raser) men när jag tog kull på mina franska vädurar väntade jag till 8 månaders ålder, då dom större raserna tar längre tid på sej att mogna.