Lös kanin
Min dvärgteddy Gösta som jag fick i december rör sig aldrig utanför vardagsrummet där han har sin bur. Hur får jag honom att röra sig i hela hemmet? Sätter jag honom på mattan i köket så blir han helt förstenad. Ska jag bara låta honom vara så han måste röra på sig när jag satt han i köket?
Har han mattor överallt i huset han kan skutta på? Vissa kaniner vill inte skutta på golv medan andra inte bryr sig.
Låt honom vara där han känner sig trygg och se till att förutsättningarna för att han ska vilja utforska mer är de bästa möjliga (mattor, sprid ut pelletsen för honom att söka om han får pellets, ge honom godisboll han kan rulla runt med och få sin pellets tex).
Att sätta honom i ett utrymme där han känner sig obekväm kommer inte få honom att vilja ta sig dit på egen hand sen så låt bli att sätta honom i köket.
Låt bli att ge pellets i skål, ge pellets som träningsgodis istället och bygg ditt band med honom så han ser dig som något positivt och tryggt och någon man kan följa efter på äventyr.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu