Höcobs/hökuber
Är dessa hökuber för hästar även acceptabla att utfodra kaniner med (utöver vanligt timothy-och ängshö)? Tänker utifrån innehållet (dammfria, bestående av 100% ängshö om jag förstår det rätt).
Om inte, har ni tips? på andra höcobs för hästar (med tanke på mängden och priset på säckarna - hökubspåsar som säljes specifikt för kaniner är så små) som ni rekommenderar för kaniner? Finns det någon sort man bör undvika och vad i ingredienserna är det som går bort i så fall?
- Redigerat 2023-04-14 07:26 av lishe
Jag har använt hö pellets som xtra när det varit ont om hö. Som 2018 när det var för varmt. Men inget jag skulle rekommenderaatt använda hela tiden istället för hö.
De måste ha hö för tänderna.
Här är bild på en kanin jag fick in på mitt omplaceringshem som bara ätit hö kuber/ pellets
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag tänkte ej ge enbart hökuber/pellets som enda källa till hö, utan tänkte mig kanske ca 30-40% utfodring med hökuber och resten vanligt hö. Alternativt om jag hittar något bra alternativ med komprimerat kompakt hö till vettigt pris så att jag kanske kan minska den vanliga hömängden ytterligare (har ej kanin ännu, ska hämta henne nästa vecka, men jag minns sen tidigare kaniner att jag kunde känna hur hö:et påverkade mina lungvägar/andning negativt och jag misstänker någon slags allergi trots att jag använde mig av "allergivänligt hö". Vet ej om det är pga min pollenallergi eller om jag är känslig för damm).
Hökuber/kompakt hö känns snällare mot lungorna eller vad man ska säga, speciellt om de nu är helt dammfria, vill iaf testa och se om jag märker någon skillnad.
Men det är bra att du säger till/informerar om att det inte är bra för tänderna att endast utfodra med hökuber. Tack för snabbt svar.
- Redigerat 2023-04-14 08:11 av lishe
#1: Du som verkar kunnig/ha mycket erfarenhet, vet du om dessa "puckar" för allergiker skulle vara dåliga för kaninens tänder om man utfodrade främst med dem och sekundärt med vanligt hö (60-70% puckar och 30-40% vanligt hö)?:
Kaniner ska äta främst hö. Just för att hålla tänderna och magen bra.
Skulle end ge kuber som godis.
De behöver de långa stråna för att mala. Kuber är malt/ klippt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#4:
för allergiker är inget bra alltså? Trots att det står att de innehåller "långa utvalda gröna höstrån" i beskrivningen? För om jag förstår det rätt så blir det som "vanligt" hö i konsistensen (strån) när de väl börjar äta av det (ser ut så på videoklipp iaf)?
Vill bara dubbelkolla för att vara säker.
- Redigerat 2023-04-14 08:24 av lishe
#5: jag har ingen jätte stor erfarenhet utav dessa. Men kan man ge hö.🙂
…………………………………..
Dammar höet så är det inget bra hö. Hö ska lukta gott
…………………………………..
#6: Jag vet ej om jag kan ge hö, har ej fått hem min beställning på hö ännu. Lär ju märka då hur jag reagerar på vanligt hö. Reagerar jag som jag gjorde tidigare vilket jag misstänker att jag lär göra så blir det svårt för mig att utfodra med massa löst hö (innekanin), så det är därför jag frågar angående hökuber/kompakt hö.
Ett annat problem att ge för mycket hökuber/pellets är också att de missar en stor del av sysselsättningen vanligt hö ger (för de kan leta runt efter de godaste stråna och gräva runt i det bla).
Plus att de får tuggtid av helt hö (vet inte om de gjorts någon forskning på kanin men för tex häst är tuggtid superviktigt och det som bestämmer om hästen känner sig mätt och som betande djur kan man tänka sig det är samma för kanin vilket ökar risken att de blir tjocka om de bara får kuber då tuggtiden minskar och de då äter mer för att tillgodose det).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7: Nä det var något dammfritt och allergivänligt hö (påstods det iaf).
#10: Ett tips? är att om du känner av höet är att gå och ta allergitest för att se vilket gräs du är allergisk mot och undvika hö med det gräset i sig (du måste vara utsatt för det för att det ska visas på testen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#9: Tänkte att man kanske skulle kunna ge extra mycket pinnar att gnaga på för att kompensera för själva "sysselsättandet" samt "slipningen" av tänderna som höet bidrar till? Eller är det ingen bra ide?
#11: Tack, det ska jag göra!
#2: något många hästägare gör är att de vattnar höt för att dammet som är på fodret inte ska störa djuret. Skaffa en ikea påse, gör flera större hål i båtten så kan fu skölja höt över badkaret/i dushen. Det kanske kan hjälpa dig?
#7: hö dammar inte mycket men allt hö dammar lite enligt min erfarenhet av att jobba i stall.
#11: Jag känner av höet nu också (ej hämtat kaninen ännu dock).
Om det visar sig att jag är allergisk mot en specifik sort, går det bra att ge kaninen endast ängshö? Eller endast timotejhö? (beroende på vilken sort jag är allergisk mot alltså).
Och om inte, går det att komplettera med höcobs och ge löst hö av den/de sorter jag ej är allergisk mot och kompakt/hökuber av den sort som jag ej tål?
Just nu så har jag "To Gode Naboer Timotej"-hö hemma som innehåller främst timotej, men "även andra sorter kan förekomma".
#14:
#15:
Jag ska testa kartongen med hål i och att blöta höet och se om jag märker någon skillnad. Tack för tipsen.
#18: lycka till :)