Få kanin att acceptera bärning?
Min ena kanin Hermes 1 eller 2 år gammal har lite ”problem” med att bli buren han gillar inte själva bärningen men han ”hatar mig” efter att jag bärt honom då går det inte att klappa honom utan att han ”morrar” för att han är rädd (han vågar inte heller komma fram) detta
kan hålla på upp till 1 dygn. Så min fråga är hur ska jag vänja honom vid att det inte är farligt att bli buren, och framförallt vänja honom vid att det inte är farligt efteråt heller. Hermes är även en omplacering om det är viktigt att ha med han kommer från länsstyrelsen som gav honom till ett omplacerings hem (jag förstår att det kan ha hänt honom något vilket bidrar till detta problem med bärningen.
Först och främst, bär honom så lite som möjligt. Det finns många sätt att flytta sin kanin utan att bära, beroende på vad det är man ska göra. Sen skulle jag träna på själva lyftet först, bärandet brukar bli bättre av det också när det inte längre är en stor grej att bli upplockad.
Det jag gjort med mina kaniner som varit väldigt effektivt har varit att 1-2 gånger om dagen när kaninen är nära mig så sätter jag snabbt en hand under rumpan och en bakom frambenen, lyft bara så pass högt att tassarna lyfter från golvet, sätt ner honom igen och släpp. Låt honom springa iväg om han vill efteråt. Det brukar gå väldigt snabbt för dom att lära sig att det inte är så farligt att bli lyft och med lite träning så tar det hela inte mer än ett par sekunder. Dom kaniner jag gjort så med har slutat bry sig om att bli lyfta inom en vecka.
Hur du bär kaninen kan också påverka. Vissa kaniner vill ha stöd under alla tassar och vill därför bli burna med tassarna mot dig. Andra håller sig lugnare med alla tassar i luften, jag tycker att det är det lättaste sättet att bära kaniner på, speciellt med tanke på att jag inte behöver ändra grepp efter att jag plockat upp dom, jag håller bara deras rygg mot mig så dom känner att dom har stöd för hela kroppen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ok, tack ska testa om någon dag när han förlåtit mig helt :(
Du har fått bra förslag. Jag väljer hellre att ta små steg med mina kaniner med fokus att bygga upp ett förtroende först. Jag använder mycket pellets som belöning. Det kan ta flera månader eller år att göra en kanin tam för att bli upplyft.
Men alla mina kaniner kan bli hanterade och vana att bli upplyft förutom en som jag fortfarande är på att bygga förtroende stadiet. Jag kör små steg och sakta bygger upp de till att bli upplyft. Första steget för mig är att få kaninen van att bli klappad för att senare lyfta upp framtassarna osv. De får pellets/belöning för att göra det till en positiv upplevelse samt göra situationen mer trygg.
- Redigerat 2023-04-09 22:28 av Arcade-Foodie
Tack, svårt med min kanin att bygga förtroende han har som en bra tillit till mig i en vecka för att sedan gå över till att vara rädd några dagar utan anledning. Sen blir han bra igen i exempelvis en månad och blir rädd i en vecka han går alltså periodvis med allt detta jättejobbigt för att det känns som att han hatar mig men ibland är han ju bara bra och inte rädd. Han är ju en omplacering så jag får ha tålamod och försöka få honom bättre och få honom att förstå att människor inte är farliga. Han har varit hos mig i lite mer än ett år tror jag och han är bra periodvis som sagt men han har extremt jobbiga perioder när man bara vill ge bort honom men det är bara att försöka och inse att han bara är ett djur och inte förstår allt.
Nu i någon månad har jag inte kunnat lyfta honom för att han haft så svåra perioder och då är det bara inte möjligt att klappa honom eller något så då kan man ju inte bära.
Jag har en som inte vill ha mänsklig beröring alls. Hon förflyttas med transportburen. Har lärt henne kommandot " gå in"
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering