Fönsterfog...(kanin)
Hej!
För nu snart ett år sedan (jösses…suck…) så byttes mina fönster samt min "altandörr" ut. Då hade jag mina papegojor hos min mamma för dom är extremt känsliga mot allt möjligt (som ex. lukten m.m. då det fogats, målats osv.). Även hundarna och kaninerna var hos mamma då, för att inte hamna i vägen eller rymma (min ena hund sticker om hon får chansen).
Nu har jag återigen (det har varit mååånga turer med dessa fönster) fått information om att de måste in och åtgärda saker de inte åtgärdat vid besiktningen (som jag trodde skulle vara sista gången med dessa fönster…).
Alltså nu måste jag återigen flytta mina gojor till mamma (så de inte riskerar att dö för att de ska foga dessa förbannade fönster igen…). Hundarna kommer också bo hos mamma tillfälligt (under den period som krävs tills det slutar lukta). Jag kommer därmed mest vara hos mamma en period framöver, men kommer dagligen gå hem till övriga djur såklart.
Nu till anledningen till denna tråd: Måste jag flytta även kaninerna? Skulle gärna undvika detta om det är möjligt…av ett par anledningar; dels för att det är ganska omständligt (att släpa en massa hö till mamma, göra i ordning för de osv.) men framförallt för att ena kaninen riskerar att bli deprimerad och sluta äta.
Hemma hos mig så är de frigående (dock går de ej ihop så de har varsin del av lägenheten) men hos mamma finns det inga möjligheter att de är frigående (sladdar. öppen plan utan något enkel möjlighet att fixa grindar osv.) utan då måste de vara i varsin liten Hage.
Detta är inte något som speciellt ena kaninen gillar alls, så risken finns att det slutar i ett veterinärbesök…men går de att ha de hemma om det typ luktar nymålat (för fogen luktar en del)? Under tiden det är folk hemma och fixar får de vara instängda men sen kan de ju i så fall hoppa fritt som de är vana…men som sagt någon som vet om de är känsliga mot lukt?
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2023-03-12 15:20 av Chinesecrestedlover