Kanin iFokus

Kanin

Läst 88 ggr
Matten
0

Honkanin som bits

Hej,
Vi har en hane och en hona på 2 år. Honan har ända sedan hon var unge suttit i knät, i alla fall flera gånger i månaden (ibland oftare än så) och blivit klappad av min far som är 80 år. Han har tidigare kunnat hjälpa till med skötsel (mat o vatten o städa i buren) när vi varit bortresta. Men första gången i somras när han hjälpt oss med skötsel så bet honan honom mkt hårt i handen. Nu har det hänt igen, flera gånger på rad. För några veckor sedan när jag tillsammans med min pappa skulle kolla fastsättningen av en trappa i buren och kaninerna i samband med detta också fick lite godis i handen, så var honan väldigt irriterad och bet honom hårt igen, och bet även mig litegrann när hon fick godis. Igår när han skulle sitta utanför buren och småprata lite och ge dem lite godis (inför att han ska hjälpa till med ny skötsel). De sprang ut i "hagen" och ställde sig mot hans ben och fick godis. Strax därefter bet hon honom igen i handen.
Någon som har någon teori om vad det kan handla om och hur vi kan arbeta med detta?
/Matten

Fridaaaa
0

Är hon kastrerad? Annars gör det
KOllat så hon inte har ont?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Matten
0

Tack! Nej hon är inte kastrerad. Vi har inte fattat beslutet än om hon ska kastreras eller inte. Vi älskar hennes personlighet, och är lite rädda att den kommer att ändras om hon kastreras?
Hon verkar inte ha ont utan det verkar handla om när min pappa varit involverad i just de situationerna. Och han har alltid varit jättefin och lugn med henne. Hon har inte heller gjort så mot någon annan som tillfälligt kommit o hälsat på eller skötsel när vi varit bortresta.
/Matten

Fridaaaa
0

#2 Personlighet ändras aldrig pga kastrering. Det är enbart hormonella beteenden som ändras vid kastrering. De flesta honor får livmodercancer efter 3 års ålder.

Kaniner döljer ofta smärta.

Matten
0

Varmt tack igen!
Tänker du att det är ett hormonellt beteende som får henne att bete sig så? Men varför just i dessa situationer med min pappa? Och vid buren/hagen och inte när hon sitter i hans knä?
/Matten

Fridaaaa
0

#4 Behöver inte vara, men kastrering är viktigt oavsett
Kan vara någon lukt han har, eller beteende med.

Buren/hagen är hennes revir, det är inte hans knä

Matten
0

Varmt tack än en gång!

isidora_sweetbird10
0

#2: En o kastrerad hona kan lätt få livmodercancer efter 3 års ålder. Då gissar jag att de har ont och försöker försvara sig genom att bita. Antagligen är det inte det untan att hon bara är lite surig eller har ont någon annan stans. Och vad jag har märkt så har inte min kastrerade hona blivit annorlunda när vi kastrerade henne <3

Matten
0

#7: Varmt tack även för detta svaret!