Kanin iFokus

Kanin

Läst 143 ggr
Zvintos
1

Zvintos kullar 2023

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Föder upp dvärgvädur rex med stamtavla och avelssäsongen börjar komma igång. Årets fokus är bland annat mitt nystartade projekt att ta fram dvärgvädur rex i holländarteckning (är godkänt enligt standarden), men även att tillsammans med övriga uppfödare fortsätta jobba mot målet att förhoppningsvis få dvärgvädur rex godkänd som en egen ras (plush lop). Under senaste året har plush lop blivit godkänd som egen ras i flera länder, vilket vi hoppas ska vara till fördel för oss senare.

Årets första rexpälsade kull väntas förhoppningsvis inom ett par dagar och årets första projektkull om ett par veckor. 🙂

[Mulka]
0

Spännande 🙂

Zvintos
1

#1: Ja, det känns superspännande att påbörja projektet! Än så länge kommer jag vara helt ensam om det. Finns däremot en som försöker få fram holländarteckningen på normalpälsad dvärgvädur.

Zvintos
0

Sisu gick tom även denna gången. Gått tom hela vintern, men under den tiden är det ju alltid en chansning om de blir dräktiga eller inte. Nu får hon vänta till slutet på mars innan vi provar på nytt. Hon och tre av mina andra ska nämligen med på utställning då. Fastän hon redan är stambokförd så kände jag att det kan vara lite kul att visa upp några dvärgvädur rex på vårat KM.

Zvintos
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Årets första kull föddes nu i söndags, 12/3. Två små viltgrå rexbärare. Förhoppningen var att få några med holländarteckning, men så blev det inte i denna kull. Bild på mamma (bild 1) och pappa (bild 2).

Zvintos
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Småttingarna har nu blivit 2,5 vecka gamla och är söta! Ser ut att vara 1 hona och 1 hane.

Zvintos
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Fiftys små har nu blivit fyra veckor gamla och är så goa! De utforskar allt, även om vissa saker fortfarande är läskiga. Jag kommer märka en av dem med nagellack då de nu blivit så pass lika att det börjar bli svårt att se vem som är vem.

Zvintos
2

Äntligen har årets första rexpälsade kull fötts! 4 små godingar låg i boet när jag kollade i morse. Mamman till kullen bor tillsammans med sin mormor och än så länge fungerar det fint. Har en övervakningskamera uppsatt i deras bur så jag kan kolla så att det inte blir något kiv.

[Mulka]
0

😍😍

Zvintos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Årets tredje kull föddes den 27 april, där blev det 2 rexpälsade och 3 normalpälsade. De är nu snart alltså 3 veckor gamla. Här ur kommer båda rexpälsade ungarna att stanna.

I den rexpälsade kullen som föddes 22 april ser det ut att vara bara honor, vilket gör att de stannar på tillväxt allihopa. Ev kommer någon att släppas till en annan uppfödare sen.

Zvintos
0

Årets fjärde kull gav hela 8 ungar. Mamman är Fifty och pappan är min svarta rexpälsade hane Ask. Majoriteten ser ut att ha fått åtminstone pyttelite holländarteckning. Den som fått mest är tanken att spara för vidare Avel.

Bilden är från den 10/5, då ungarna var 3 dagar gamla.