Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 101 ggr
[Vildkanin]
2023-01-12 14:40
0

Stallpellets

Hej!

Är det någon här som använder stallpellets? Hur skiljer det sig från vanligt sågspån gällande damm och lukt och påverkan på kaniners luftvägar. Det står att det ska blötas innan användning, kommer detta ge en fuktig konsistens?

[Vildkanin]
2023-01-12 14:44
0

Använder hampaströ just nu men funderade på om det skulle vara kul att testa något nytt men hampa kanske är bättre för luftvägarna.

Ljungåsen
2023-01-12 15:16
0

Jag testade stallpellets till mina marsvin för några år sedan, och var inte helt nöjd. Se länk.

https://www.eragons.se/blogg/stallpellets-som-bottenstro/

[Vildkanin]
2023-01-12 18:53
1

Vilken bra recension! Det blir nog ingen stallpellets för min del. ^^

Maleficum
2023-01-12 20:41
1

Jag har frigående kanin och kör på PeeWee lådor med stallströ i (då det funkar precis på samma vis som PeeWee strö men går att köpa i större förpackning och blir då billigare) och är det som funkar allra bäst och smidigast för mig just nu med långhårskanin).

Skulle dock inte använda det som strö i en hel bur.

Har även använt easy-strö (krossad halm) och det är mjukt och härlig och tycker inte det dammar speciellt. Får dock lite speciell lukt när det blir kissigt och fastnar i långhårig päls.
Även kört med torv och det har kaninerna älskat men ger ofta ett brunt damm på allt runt omkring (så inget jag rekommenderar att ha inne) men verka inte vara något damm som kaninerna fick problem med (för stora partiklar skulle jag gissa på).

Aldrig använt hampaströ så vet inte hur de andra är i jämförelse.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sighouse
2023-01-13 14:07
0

Jag använder stallpellets till mina kaniner, men blöter inte upp det. Har tidningspapper underst och lägger det runt deras höhäck där de brukar kissa. Det smulas sönder efterhand de kissar i det och sen byter jag allt en gång i veckan eller oftare om det behövs. Det fastnar inte (normalpälsade kaniner) och dammar inte utan plattas snarare till där de kissar. Använder det även ibland till min häst men då blöter jag det innan och då kan det, särskilt när det är varmare väder, bli torrt och damma om man inte underhållsvattnar. Jag tänker att det är det som händer när man använder det uppblött i inomhustemperatur och att det därför inte lämpar sig till kaniner att använda uppblött. Dels för att det dammar om man inte vattnar och om man vattnar är det ändå inte bra för då får kaninerna sitta i fuktigt underlag. Sågspån skulle jag inte använda alls till kanin på grund av att det dammar för mycket redan i sitt ursprungliga tillstånd.

[Vildkanin]
2023-01-29 20:18
0

Tack så mycket för svar! Ursäkte sent svar från min sida, har haft väldigt mycket att göra. x )

[Vildkanin]
2023-01-29 20:23
0

#4: Intressant med Peewee, hade aldrig hört talas om det innan. Har man två lager strö då, ett i botten och ett ovanpå "plattan" med hål i? Var får man förresten tag i torv till kaniner? Kan man ha det i hagen för att dränera vatten eller börjar det mögla efter ett tag?

[Vildkanin]
2023-01-29 20:27
0

#5: Ja precis, tänker också så att det inte är bra att sitta på fuktigt underlag

Maleficum
2023-01-29 20:37
0

#7: Jag brukar främst bara lägga strö i övre delen av lådan. Sen plockar jag bort bajset så fort jag ser något (brukar vara enklast och snabbast att plocka för hand) och röra runt så att allt uppsmulat kissigt spån åker ner i låda två. Man kan lägga ett litet lager i undre lådan också om man märker att kaninen kissar mycket på en gång (då hinner det inte sugas upp av övre lagret och det kan lukta lite men har man då strö i bottenlådan också så suger det upp och det luktar bara trä).

Min kanin verkar uppskatta det också. Har två stycken lådor (av större modell) på två platser i huset och hon använder båda (ena främst på kvällen eller när jag inte är hemma och den andra på dagen när jag är hemma).

Är som sagt väldigt drygt och nu när det är fördelat på två lådor brukar jag bara behöva tömma underdelen en gång i veckan i lådorna vilket är skönt (använder hon bara ena lådan eller när jag hade en mindre låda behövde jag tömma oftare).

Torv kan man köpa på tex granngården eller liknande butik (Börjes brukar också ha om du bor nära en sån). Man kan fylla ut med torv i hagen det funkar dock inte som dränering och blir det riktigt uppblött blir det som blöt jord. Men är det lerigt i hagen kan man hälla på för att få det torrare tillfälligt.
Torven möglar inte utan blir, som sagt, mer som jord om den blir väldigt blöt (odlings jord man köper brukar bestå av stor del torv tex).

Har man problem med att hagen blir väldigt blöt och lerig så är det hela underlaget som skulle behöva göras om så det blir mer väldränerat. Hur det ska göras på bästa sätt beror lite på vad för typ av mark man bor på men oftast är sand ett bättre material att använda.

[Vildkanin]
2023-01-29 20:52
0

#9: Tack för ett utmärkt svar! Har funderat mycket på hur man kan hålla höet fräschare i toalådan, kan man ha höhäck inuti PeeWee-lådan? (Har dock inte listat ut om det är bra för kaniner att sträcka sig uppåt när de äter hö, känns naturligare att luta sig nedåt och äta) Nu blev jag sugen på att testa PeeWee, haha. x )

Ja, hagen blir hemsk på vintern när snön smälter och inte rinner bort för att marken är frusen. Skulle behöva göra om det, har funderat på att gräva ur och fylla på med sand. Men vad ska man ha för sand? Man vill ju inte ha för finkorning så att det dammar men inte grov för då får de ont i tassarna.

Maleficum
2023-01-29 21:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#10: Jag har satt ett metallgaller bakom lådan och hängt en "vanlig" metall höhäck på ena lådan och det funkar bra men hon föredrar att sitta och äta uppifrån än att sitta i lådan och äta 😂

Till andra lådan har jag en piedestal som står bakom som jag satt en annan typ av "höhäck" (är egentligen en nät papperskorg).

Dock föredrar hon att sitta och äta sitt hö ur "hölådorna" jag har stående lite här och var men hon kissar eller bajsar inte i dem (nån enstaka bajsplutt ytterst sällan) så det kanske inte funkar lika bra för andra kaniner.

[Vildkanin]
2023-01-30 17:39
1

Smart, hon har det bra hon ^^