Kanin iFokus

Kanin

Läst 126 ggr
isidora_sweetbird10
0

Ny i kaninvärden

Hej!

Jag är en tjej på 12 år (snart 13) där min familj ska adoptera två kaniner. När vi var och kollade på kaninerna vi skulle adoptera visade det sig att tyvärr honan som vi skulle adoptera hade rymt. Dom tror att hon gömmer sig någon stans i närheten men är oroade över att en räv som brukar stryka runt har tagit den.

Men jag ska förklara varför vi ens tänkte adoptera dessa två kaninerna: Jag bor på en väg som heter trolleröd. Det ligger typ mitt inne i skogen (alla som kör ut till oss kör vilse första gången…) Men i alla fall så går jag i skolan i en liten by som heter jörlanda. Varje morgon går jag en promenad med en kompis som vi kan kalla för E just nu. Hon och jag går en sträcka på kanske 700 m. Men där har någon dum person dumpat kaniner. En hona och en orkestrerad hane. De förökar sig ganska snabbt och snart är det närmare 12 vilda kaniner i jörlanda. Dessa kaniner under sommaren tar folks grödor, bygger tunnlar på olämpliga ställen som på en lekplats eller vid 60 + lägenheterna. Och om inte det var allt har barn jagat och slagit dessa kaniner. Så ingen kunde komma i närheten av de. Min mamma fick reda på dessa kaniner när hon var i jörlanda oss en frisör. Hon berättade för mig och resten av familjen att de fanns och att hon var orolig att dessa kaniner skulle frysa till döds. Jag och min kompis E såg de nästan varje dag. Min familj trodde att det hanlade om två kanske till och med en lös kanin. Så vi bestämmer oss för att försöka fånga dessa kaniner. Ganska snabbt inser vi att dessa kaniner inte går att fånga för de är så rädda för människor nu. Nästan alla i hela jörlanda vet om dessa kaniner nu och snabbt ser kommunen till att fixa folk som fångar dessa kaniner. Kaninerna fördes senare till en hästgård där de nu väntar på att folk ska adoptera dom.

Personerna som skulle se till att kaninerna fick nya hem sa att om dom inte lyckas hitta kaninhonan utan det visar sig att de måste ge upp så får vi två val.

1. Adoptera en till kanin på ett djur hem.

2. Adoptera två hanar från hästgården.

Det kommer vara mina föräldrar som bestämmer vilket av dessa alternativ vi väljer men till min sanna fråga bakom hela detta inlägg:

tips? för nya kaninägare. Vi har ingen bur ännu och vi tänker göra om våran lekstuga till en mega kaninbur typ. Jag vill ha tips?! På allt möjligt. Hanen vi ska adoptera (Vi vill adoptera helst en hane och en hona) Honan fick jag aldrig veta namn på men de på hästgården hade döpt hanen till salt. Han är helt vit med gråa öron. Men som sagt dessa kaniner är helt vilda och honan lyckades liksom rymma ut ur en hästbox där de satt nät överst till och med så ja… hehe.

Min granne har en kanin som heter Gräddnos (@gradd_noss) Jag vill gjäna kunna ta med mig någon av mina kaniner och kanske gå på promenad med hennes kanin. Går det? Fattar att det inte är som med en hund men liksom att de får träffas och att vi kan hoppa lite med dom och så. Sedan har vi också nyinflyttade grannar som också har kaniner men dom barnen är lite yngre och jag vet faktiskt inte hur mycket de kaninerna kan och så.

Obs: Jag är en djurkunnig människa som har hästar hemma på min gård och även katter.

Pls! Skriv tips?!

Mvh: En djurälskande tjej <3

• Redigerat 2023-01-08 22:48 av isidora_sweetbird10
Pilspets
0

#0: Bilder från nätet bryter mot upphovsrätten så du bör ta bort den.😁

Bokaninerna
1

De kan va dyrt med kanin om de blir veterinären. Jag har 2 hanar hemma jag brukar inte köpa pellets istället köper jag havre ifrån nån bonde eller granngården .
Min uppfödare sa att hon brukar använda havre o då började jag ha det . De viktigaste med starten när man ska ha en kanin är mat,ha vatten i nåt , se om man har råd, nåt dem kan gömma sig i, ha ett bra underlag så dem inte får tryck sår , när jag köpte min typ första kanin då hade jag lite panik o köpa saker o då vart de vatten skål,nåt o göma sig i,nån leksak, resten hade jag redan hemma

isidora_sweetbird10
0

#2: Tack för tipsen! Havre har jag hemma (havre kross) ima att jag har hästar. Vattenskål har jag fixat och gömställe och så är nog ganska lätt fixat då jag har 6 hektar mark som jag kan hitta både virke och skogsmatrial att bygga kaninsäkra gömställen! Hade inte tänkt på gömställe ännu men bra att jag har träslöjd till våren då jag kan jag fixa något fint :)

Tack för tipsen!

[Vildkanin]
1

Om du skaffar två hanar kan du inte ha dem tillsammans så skulle rekommendera den ensamma hanen plus en hona från ett annat omplaceringshem men hanen måste kastreras innan de sätts ihop.

Skulle inte rekommendera att gå på promenad med en okänd kanin då det finns stor risk för slagsmål.

I Sverige bör man ge pellets eftersom de är berikade med selen. Det finns så gott som inget selen i svenskt hö eller havre.

• Redigerat 2023-01-08 23:30 av [Vildkanin]
Bokaninerna
0

Aa brukar också bygga saker till kaninerna på träslöjden. Ingen fara

Mvh nellie

Jillyana
1

#0: skulle rekomendera att INTE skriva ut några som hälst namn på gator/orten där du bor, det finns tyvärr farliga personer på nätet så var snäll och ta bort det för din egen skull.

AnnMe
0

Hej!
Lekstugan låter väl som en jättebra ide att ha kaninerna. En kastrerad hane med en eller flera honom är det man brukar rekommendera.
I lekstugan har du gott om plats att sitta ihop med kaninerna och låta dem sakta men säkert bli vana vid dig.
Tänk på att de troligtvis kommer att gnaga på allt!
Inhägna gärna runt lekstugan så att det är säkert och bra för kaninerna att komma ut också och då även mindre risk att de "smiter" när du öppnar dörren. De bör vara inne på natten så inte räven kan komma åt dem.

Hoppas att du får det supermysigt med dina nya små vänner ❤️

isidora_sweetbird10
0

#6:

• Redigerat 2023-01-11 09:31 av isidora_sweetbird10
isidora_sweetbird10
0

#7: Tack för tipsen :) Pappa ska antagligen fixa mer mer kaninanpassad dörr till lekstugan. :)

isidora_sweetbird10
0

#6: Jag lovar att jag gör det på eget ansvar och de kommer inte hitta mitt hus då jag inte bor i jörlanda :)