Trycksår? Hjälp!
Hej! Jag upptäckte för ca en månad sedan att mina kaniner hade tryck"sår" (det är inte riktigt sår utan de är röda och vissa har skorpor på sig) på hasorna och lite på framtassarna. De går som vanligt, står på bakbenen osv. Detta betyder självklart inte att de inte har ont. Vi har smörjt in de med en kräm för just irriterad hud (gjord för hästar) men det verkar inte fungera. Nu efter att ha googlat lite så verkar det som att alla säger att man ska ringa veterinären direkt, speciellt om det är sår så jag börjar få lite smått panik. De är nu instängda i ett rum fyllt av mattor och Aloe vera gel och inotyol är beställt. Finns det något mer jag borde tänka på eller göra? Borde jag ringa veterinären ändå eller är det lugnt? Borde jag byta från spån i deras toalett till något annat( i så fall vad)?
#0: Prata med en veterinär för bästa råd och ev behandling för just dina kaniner.
Min väns kanin fick trycksår. Veterinär kontaktades tidigt men trots salvor och mjukt underlag vart det värre. Var ett elände att behandla (för matten).
Jag hade kontaktat veterinär så snart som möjligt.
// Harley
Min förra kanin fick helt plötsligt trycksår när han blev äldre (rött och irriterat och päls löst men aldrig riktiga sår) visade sig sen att han hade bla vätska i buken, troligen njurproblem och gickt i ena framtassen och fick då somna in (vätskan i buken gjorde det svårt att andas).
Så det kan vara bra att kontakta veterinär så man kan utesluta underliggande problem (tex smärta som gör att de belastar tassarna annorlunda) samt få rätt behandlingstips då det kan vara väldigt svårt att bli av med när det väl dykt upp.
Jag hade sockor på baktassarna på min med tovad angora ull som extra stötdämpning (han var angora så hade redan massa fluff under tassarna men det hjälpte inte).
Vissar raser har dessutom större risk att drabbas (som rex, jätteraser) och hela livsmiljön kan behöva ändras.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Men löste det sig sedan eller vad hände?
#2: Tack för svar! Jag tror dock inte att våra kaniner skulle acceptera att ha strumpor på fötterna… Men vi ringer med största sannolikhet veterinären imorgon!
#4: Han var ju, som sagt, angora så han var ju van med att bli hanterad.
Min nuvarande skulle nog aldrig gå att få på strumpor heller för hon får panik när man försöker hålla i henne.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Trycksåren vart aldrig bättre så han fick somna in. Detta diskuterades givetvis i samråd med veterinär och de kom fram till att det var det bästa för kaninen.
// Harley