Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 81 ggr
MarioGomez
0

Äldre kanin

Hej! Har en kaninhane på snart 11 år som bott hos oss sedan han var bebis. Ursprungligen är det sonens men fick stanna kvar hemma hos oss när sonen flyttade hemifrån i höstas.

Sedan några veckor tillbaka har han kissat väldigt mycket och kissat lite överallt, vilket han inte gjort innan. Ingen konstig lukt eller färg dock. Kanske dricker han lite mer nu.

Han verkar se och höra lite sämre nu, men det kanske inte är så konstigt med tanke på åldern.

Såg idag att han fått något i örat. När jag googlar ser det ut som skabb. Det får blir ett veterinärbesök imorgon.

Han har god aptit och äter gärna och mycket, dock tycker jag han ser lite magrare ut över ryggen än tidigare.

Övriga i familjen sa att jag nog skulle vara beredd på att veterinären kanske ger råd om att vi ska ta bort kanin, då han är gammal och har alltför många hälsoproblem. Dessutom ska vi flytta om en månad, vilket förmodligen blir stressigt för en så gammal kanin.

Vet knappt vad jag vill med detta inlägg, utan mest ha lite input.

Uppkatten
1

Låter som något med njurarna? Viktigt med ett veterinärbesök.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MarioGomez
2

#1: Tack för svar. Ja, det kanske det kan vara. Blir så ledsen när man inte känner igen dem och deras beteende riktigt. Vet ju att kaniner inte vill visa sig sjuka. Veterinären får det bli, såklart.