Kaninhane som bits
Har ni några tips? på berikning och hantering till en kaninhane som bits?
Min killes bror har en okastrerad kaninhane som har börjat bitas allt mer under det senaste året. Han hoppar mot händerna, morrar och bits när man sträcker sig ned för att fylla på pellets/vatten/hö, städa osv och kan inte längre släppas lös i lägenheten eftersom han attackerar. Om han får tag i en så hänger han bokstavligen kvar i fingrarna.
Tror ni att kastrering är det enda alternativet?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Hur gammal är kaninen? Kastrering är inte säkert att det hjälper, vissa kaniner är vaktiga av sig. Bitande brukar inte vara hormonellt.
Kollat så att kaninen inte har ont. En kanin som attackerar så mår inte bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker du borde kastrera kaninen och sätta ihop den med en annan kanin. Det har funkat för mig iallafall. Och att kaninen har mycket plats, ställen att gömma sig om den blir rädd och mycket saker att göra.
Jag rekommenderar youtuekanalen 101 Rabbits starkt. Jag har lärt mig massor av bra saker från hennes kanal.
Hoppas det blir bättre<3
#0: Saker som kan funka skulle utöver kastrering kunna vara aktiveringsleksaker och saker att gnaga på. Det kanske kan vara ett tecken på understimulering och att kaninen kan vara uttråkad? Tänker om det inte skulle vara hormonellt eller liknande. Inte så stor koll egentligen men tänkte om man tittar på möjligheter bortom kastrering som sagt…