Kanin iFokus

Kanin

Läst 112 ggr
Emmabag
2022-11-25 21:41
0

Aktivering

Hallå! Är det någon som har något bra tips? på aktivering man kan lägga i kaninernas bur/inhängnad? Jag har märkt att de lätt blir uttråkade i sin inhängnad så jag skulle behöva några bra tips? på leksaker eller så som kan underhålla dom

Fridaaaa
2022-11-26 07:41
0

Tunnel
Hus (ska alltid finnas sitthyllor, och nu när det är kallt måste det finnas upphöjt också från marken)
Stubbar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Filippaaxx
2022-11-26 11:43
0

#0: har hört att vissa gör olika typer av aktiveringsleksaker av tomma toa rullar.
Ex. Klipper små hål i den och sedan fyller med hö som kaninen ska få ut.
Eller lägger i godis och viker den så det blir en liten utmaning att få ut osv osv

Chinesecrestedlover
2022-11-26 14:48
0

#0 Är de ute eller inne? Underlättar att veta det för att kunna tipsa om sånt som fungerar, men generellt så försök ordna med saker som de kan gnaga på, kasta/rulla runt på (vissa kaniner gillar det, dock inte alla som bryr sig om sådana saker), krypa in i, hoppa upp på, springa igenom, gräva i (även här är det individuellt hur mycket/lite de gillar att gräva) och framförallt så är det viktigt med stor yta att röra sig på.

Jag har två kaniner som är frigående i varsin del av min lägenhet (de går tyvärr inte ihop).

Min ena kanin älskar kartonger att hoppa in i, riva/gräva/bita sönder osv. Mattor så han kan springa fram och tillbaka är också ett måste för honom (men även för den andra…han sover dock mest på mattorna). Diverse grenar och kaninleksaker (ex. av majsblad osv.), helt enkelt leksaker att gnaga på är väldigt viktigt och då speciellt för min mest aktiva kanin. Leksaker man kan lägga ex. pellets i för att de sedan ska rulla/putta på för att få ut det är poppis hos båda mina kaniner (och får även min lataste kanin intresserad). Även tunnlar är populärt (både tunnlar för katt i prassligt tyg och de i kartong för kaniner). De har även diverse bollar och dylikt med ljud (bjällror typ) som de kan kasta runt/rulla runt på. Sen har de möjlighet att sitta uppe på/under/i diverse olika möbler och andra kaninvänliga hyllor osv. Ena kaninen har tillgång till fönsterbrädan (med mattor på) och gillar att sitta där och på sitt låga kattklösträd m.m. den andra kaninen har en pall, stolar osv. som han gillar att sitta på/under och älskar att sova under köksbordet.

När jag hade kaniner ute så hade jag förutom katt tunnlar (som visserligen blev lite blekta osv. efter ett tag då de låg ute i väder och vind), grenar och stora ytor att springa av sig på, även diverse olika hus/hyllor att sitta i/på och under osv. Större grenar/stockar är ju också kul. Låda att gräva i är populärt hos vissa kaniner.

Finns säker massor mer man kan hitta på och det beror ju på hur ens kanin är, vad den gillar att göra osv. Min ena är aktiv och kan lätt bli uttråkad om han inte har en massa kartonger och saker att gnaga på m.m. medan den andra är ganska "chill" och visserligen ska upp på precis allt (även sånt han inte borde hoppa upp på) men annars är han mest förtjust i att bli klappad och ligga och mysa.

• Redigerat 2022-11-26 14:51 av Chinesecrestedlover
Emmabag
2022-11-26 15:43
0

#3: tack så mycket för hjälpen! Mina två kaniner är inne på vinterhalvåret och ute på sommarhalvåret. Så just nu är de inomhus. Jag har fixat en kartong som jag fyllt med lite hö och leksaker, sen har jag lagt i lite pellets som de får gräva i för att få ut. Jag har även klippt i några toarullar och fyllt med hö. Nu håller de nog sig underhållna ett tag👍🏼 När de bodde ute hade de en träblåsarna fyllt med sandlådesand och det gillade de väldigt mycket, kanske borde fixa en sån inomhus oxå

Chinesecrestedlover
2022-11-26 18:03
1

#4 Vassego 😊 Ok, men då har du ju alla möjligheter att ordna med en massa kul till kaninerna, både sånt som passar bäst inne och sånt som fungerar bättre ute. Lycka till!

ja just det ja, jag brukar ta äggkartonger (inte brickor då, utan sådana man kan stänga…när jag fått tag i några sådana, äter inte ägg själv så…) och fylla de med godsaker ex. hö (gärna typ extragott "godishö" som ex. havrehö), lite pellets, några torkade ärtor, torkade dillstjälkar eller dylikt. och så få de jobba på (brukar gå rätt snabbt, haha) att få upp kartongerna och mumsa i sig godsakerna i de olika "groparna".

Toarullar som man gör en boll av är också ett tips?, så kan man gömma något gott i också. Hittade en beskrivning här: https://tresmagrisar.wordpress.com/2014/03/19/gottisboll/ så du förstår vad jag menar. Enkla att göra, gratis och fungerar till allt från möss och råttor till kaniner, papegojor osv.

En av de första leksakerna jag gjorde när vi skaffade Kanel och Vanilj var dessa godisbollar av toarulle. Det är en klassiker i marsvinssammanhang och grisarna älskar dem! Detta behövs: - Toarullar - Något mumsigt att äta (enligt marsvinen) Börja med att klippa toarullarna i remsor, ca 1 cm tjocka. Överlappa sedan remsorna så att…
Vitsippans.hoppkaniner
2022-11-29 21:04
0

Det finns massor av sätt att aktivera en kanin på.

• Mycket plats, det viktigaste!!
  • Aktiverings saker som dom kan utföra sina naturliga beteenden på, tex gräva, söka efter mat.
  • Akriveringsleksaker från djuraffärer, många som används till hundar funkar super till kaniner. Man kan även göra egna av tex toarullar och kartong.
  • Olika sorters hö kan aktivera en kanin, jag rekomenderar starkt hö från Oxbow, tex oat hay, orchard grass och botanical hay. Inte alfalfa, då det innehåller mycket kalcium som man endast ger till kaninungar(timotej hö ska vara största delen)
    :)
Nisse Nyfisen
2022-12-01 02:09
0

#4: finns särskild Chinshilla-sand. Den fungerar som ett spa för de små gynnarna.
Vi lägger i små äpplebitar i en äggkartong som vår kanin slänger i luften och attackerar på olika sätt tills han får upp den, sen flyger äpplebitarna ut, och han tycker det är fantastiskt!

Fridaaaa
2022-12-01 07:59
0

#4 Chinchillasand ska man inte ha till kaniner, det dammar på tok för mycket (chinchillasand ska damma)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.