Kanin omplaceras
Hej!
Jag har en dvärgvädur på 4 månader som jag måste omplacera, han går inte ihop med våran andra kanin och inte heller våran katt.
Jättefin och social kille, gul i färgen och okastrerad.
Smådjurschansen var inte aktuellt eftersom dom inte hämtar djur, och jag bor i Västernorrland och har inte tillgång till bil just nu. Någon här som kanske vet av någon som skulle vilja ta över en jättefin kille? :)
Vad är er andra kanin för något? Kön, ålder, kastrerad?
Att en fyra månaders okastrerad hane inte går ihop med den andra är inte jättekonstigt då han troligen börjar bli könsmogen och har massor av hormoner i kroppen.
Satsa på att kastrera honom och efter minst fyra veckor (speciellt om det är en okastrerad hona du har) innan du försöker göra hopsättnings försök igen. Sen får man ha lite tålamod och låta det ta tid för de flesta kaniner tycker inte om varandra vid första ögonkastet utan kan behöva lite tid på sig att vänja sig vid varandra.
Sen krävs ofta lite yta också så man kan ha mycket gömställen och varsin matstation och toalåda åt de.
Även andra djur i hemmet kan behöva lite tid på sig att lära känna varandra.
Just nu är marknaden övermättad på kaniner (och andra djur) och speciellt okastrerade djur kan vara väldigt svårt att hitta nytt hem till. Omplaceringshemmen svämmar över och kan oftast inte hjälpa till med privata omplaceringar då de inte har plats. Men uppe i norr finns ett omplaceringshem som heter Brinos du skulle kunna kontakta och se om de kan hjälpa dig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu