Skadad kanin
Hej. Jag har en kanin som skadat sig häromdagen i sin inhängnad. Jag märkte direkt att något var fel när jag kom. Han satt still i ett hörn istället för att hoppa runt. Jag kunde plocka upp honom utan problem när han i vanliga fall är väldigt skygg. När jag släppte ner honom såg jag hur han haltade med ena bakbenet ganska mycket. Han kan sätta ner det men vill helst inte. Kände igenom honom men ser inget direkt tecken på att det skulle vara brutet, men däremot är hela benet väldigt avslappnat eller vad man ska säga jämfört med det andra. Själva låret var avslappnat från kroppen om ni förstår vad jag menar. Han reagerar inte när jag tar i benet eller sträcker ut det eller liknande.
Jag vill bara höra om någon annan varit med om liknande och vill höra om det fanns något att göra eller om det gick över efter en stund. Om inte vad sa veterinären/gjorde?
Hittade även ett hål i hönsnätet där det var lite päls från honom. Det verkar nästan som han kan ha fastnat med benet på något sätt. Förstår inte alls hur detta har gått till! Känns jättetråkigt.
Jag har avvaktat ett par dagar då jag inte ser att det är brutet och han är piggare nu än då jag hittade honom. Han äter med god aptit. Tänkte boka vet nu då han fortfarande inte är helt bra men vill vara lite förberedd om det kommer finnas något att göra eller om det är avlivning som gäller. Det skulle kännas fruktansvärt. Tacksam för svar 😩
Det kan vara en höft luxation (att han fastnat och dragit höftkulan ur höftleden). Åk till veterinär så fort som möjligt! Det är synd du redan väntat då en led som hoppat ur läge är betydligt lättare att fixa på en gång än om du väntat.
Kaniner är experter på att dölja smärta och han kan ha ont utan att du märker det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Att avvakta med veterinärbesök är dessvärre ofta en dålig strategi.
Det är viktigt att din kanin får bli ordentligt undersökt av en erfaren veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1:
Tack för svar. Borde inte kaninen då inte ens kunna använda benet? Det var fullbokat hos veterinärer i området och en akuttid kändes inte aktuellt då benet inte är brutet och han fortfarande kan använda det. Han är även en väldigt Rädd kanin så att ta honom till veterinären och få sitta upp till flera timmar kändes inte schysst alls.
#2:
Jag behöver inte höra att jag måste åka till veterinären. Jag sökte endast folk som varit med om detta eller liknande. Som jag skrev ska vi åka till veterinären.
#4 Samma symptom kan ha vitt skilda orsaker. Man kan inte gissa - utifrån andra kaniners besvär - vad den egna kaninen kan ha råkat ut för. Diagnos måste fastställas av veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Självklart! Men ville höra om fler råkat ut för detta/LIKNANDE och hur allt gick sedan.
#6: Det de andra försöker poängtera är att även om de skulle haft en kanin som varit med om EXAKT vad din kanin varit med om, och var EXAKT som du beskriver, så kan vad som hände med deras kanin eller vad som var fel med deras kanin vara HELT OLIKA från vad som hänt med din kanin.
Vissa saker kan man ofta gissa sig till vara ungefär samma sak. Men andra saker kan bero på helt skilda saker oavsett om symptomen är liknande.
Precis likadant som inte en kotte på iFokus kan svara på varför jag har ont i huvudet en lördagskväll - då huvudvärk kan bero på hur många olika saker som helst.
DÄRFÖR ger man svaret att en veterinär måste kolla, för vi kan inte gissa, våra gissningar kan vara helt ute och cykla. Våra gissningar kan göra att du inte åker till vet och så visar det sig att vi hade helt fel och kaninen avlider. I värsta fall. Det är inget någon här vill ha på sitt samvete, därför rekommenderar man alltid vet!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#0: hoppas allt gått bra!
#7:
Jag ska till veterinären idag med honom. Självklart skulle era gissningar inte göra att jag inte åker. Jag ville bara höra några som varit med om att kaninen skadat benet, och hur det gick sedan. Så jag kan förbereda mig lite mentalt om det eventuellt skulle vara avlivning. Jag vill veta hur det ledde till detta. Hur processen hos veterinären gick till, röntgen osv. Eftersom ingen här varit med om något så grattis till er. Jag har fått oturen att mitt djur skadat sig. Det är väl nästan alltid bra att sprida kunskap.
Nu är det bara att hålla tummarna att det går bra idag. Jag tror det är en muskelbristning av något slag. Någon som varit med om detta då? Gör veterinären något åt det?
#8:
Tack så mycket! Vi får se idag när vi åker till veterinären om dom kan hjälpa oss!
Jag har varit med om katt som släpat ett bakben efter sig och där bakbenet inte riktigt verkade "hänga ihop" med resten av kroppen. Det är massor av år sedan nu. Jag vill minnas att det var ett senfäste som släppt. Katten blev tids nog helt återställd, men många hade nog gissat på avlivning som enda alternativ på den tiden om de hade sett honom. Det såg väldigt otäckt ut.

Hur har det gått?