Diarè
Hej!
Jag fick hem våran efterlängtade kanin i fredags =)
Men nu är det så att jag såg att det har sammlats en massa skit i rumpan på henne. Så jag har tagit och tvättat med baby olja men måste ta mer i morgon, fast det ser mkt bättre ut nu.
Till saken hör att jag inte fick med mig någon mat så jag fick direkt hoppa på ett foder vilket jag valde Carrier.
Men det blir ju ploppar nu iaf men ska det vara så?
Och hur länge kan hon ha diarè för i bland verkar bajset lösare än ploppar. Är det normalt?
Hon är för övrigt väldigt pigg å nyfiken, hon är 1år hermelin
Kan det vara fodret, ska jag måsta byta igen eller kan man vänta ett tag?

vet inte o.O
men man ska nog inte ge nytt foder på en gång utan vänja den först.
Hoppas nån hjälper dej :)

OM hon skulle ha diarré ska du bara ge henne hö & vatten i några dagar.
Lycka till!
Jag har hört att man ska ha lite foder av det hon åt hos ägaren, och sen så ska man vänja henne med det nya med man ska ge i små mängder till en början..
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Snabbt foderbyte kan resultera i diarré. Ge endast hö och vatten i några dagar, och ge sedan det foder kaninen hade från början.
#3: Stämmer.

#1 håller med dig. Men jag gav bara en mtsk i någon dag innan jag böjade ge två mstk.
Trodde inte hon skulle bli dålig av det =(

#3: Stämmer :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#6: Har du två olika foder, eller bara Carrier?

får inte tag på ägaren… det enda hon sa innan hon lämnade henne var att hon åt foder från affären men inte vilken sort, han inte fråga mer.

bara carrier

Men det står ju i texten att hon inte fick med ngt foder från förra ägaren.
Ge bara vatten och hö tills du märker att hon har stabilitserat magen ordentligt, fortsätt då med bara hö nån dag till. Sen kan du försiktigt ge lite pellets, bara några bitar åt gången ex. som godis. Sen öka långsamt på och vid minsta lös i magen så slutar du ge.
Pellets är egentligen inget som kaninen behöver, utan mer ett onödigt tillskott om kaninen får ett bra hö och grönsaker. Och bor hon inne så behöver hon det ännu mindre, utekaniner kan dock behöva lite extra fettillskott för att hålla värmen ordentligt. Dessutom så är ju din kanin vuxen så om du märker att hon bara mår dåligt av pelletsen så ta bort det helt, hon behöver det som sagt egentligen inte alls.

#Tack så jätte mkt, nu känns det lite bättre ska göra som du sa ta bort pelletsen och bara ge grönsaker och hö, vatten tills hon blir bra så får vi se… Hon är en inne kanin.
#9: Konstigt. Går det inte vid mejl/telefon/mobil … ? Att kaninen fick diarré beror inte på att du gav henne för mycket för fort, utan att hon inte är van vid Carrier. Vid foderbyte ska det nya fodret blandas med det gamla, lite i taget. Sen ökar man på mer och mer, tills det bara är det nya fodret kvar:)

Jag har bara mobil nr men hon verkar inte ha på den eller också är det nått annat fel…
Därför vart jag väldigt förvånad att jag inte äns fick med lite av det gammla men hon sa då att hon hade en annan kanin som skulle ha det. Så att foder skulle jag fixa själv. Men som sagt INTE vilket =(

Var det en uppfödare eller privatperson du köpte av?

Privat person, som skulle bort över helgerna och kunde inte ta henne med sig för hon gick inte ihop med den andra kaninen sa hon iaf…
Ett annat tips? på hur du kan vänja henne är att blanda några biltar utav pelletsen i bitar med kanske knäckebröd, och skurna grönsaer/frukter. Sedan öka gradvis :).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Okej, hur gammal var denna person? Två kaniner?
En seriös säljare som bryr sig om sina kaniner gör inte såhär..
Jaja, det har ju eg. inte med saken att göra.. ;]
Du har ju fått många goda råd redan, så jag ger inga flera ^^

Tack alla för de fina tippsen =)
Lycka till nu ! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Lycka till!

Lycka till! :)