Kanin iFokus

Kanin

Etiketterraserdvärgteddy
Läst 144 ggr
[Tismon]
1

Teddykanin

Jag är bara nyfiken av mig men finns det en anledning till att teddykaniner inte är en godkänd kaninras?

Zvintos
1

Kort och gott för att de inte har någon standard som är godkänd enligt nordisk kaninstandard. Det går att få en ras godkänd men kräver en hel del arbete. Det som tidigare var dvärgvädur fuchs är nu sedan några år godkänd som rasen Caschmere vädur, för att ta ett exempel. Jag har inte full koll på vad som krävs för att få en ras godkänd, men det brukar kunna underlätta om rasen är godkänd i flera andra länder också.

[Tismon]
0

#1: Vad intressant, tack för svar!

Tror du det såsmåningom kommer bli en godkänd ras?

Zvintos
1

#2: Svårt att säga. Jag är inte insatt i hur uppfödarna av rasen gör, om de aktivt arbetar för att få den godkänd och huruvida den är godkänd i något annat land. Även om en ras är godkänd i flera andra länder är det inte säkert att ansökan blir godkänd för det. Så det är många faktorer som ska klaffa, så att säga. :)

[Tismon]
0

#3: Aha. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska teddykaniner kommit fram under 90 talet men det kanske tar längre tid än så att få kaninraser godkända? 🙂

Zvintos
0

#4: När de "uppkommit" kan spela roll, men så klart även hur många som arbetar på att ta fram en standard, vilket inte är gjort i en handvändning. :) Där krävs ju att en del är med i det arbetet och då ska så klart även de kaninerna ha godkända teckningar för att kunna visas upp vid ev ansökan om att få de godkända. De kan ex inte vara wienertecknade, som verkar vara väldigt populärt (men ej godkänt).

[Tismon]
0

#5: Aha såklart, har inte tänkt på det!

Finns det någonstans man kan läsa om sådant? Vet du varför wienertecknat inte är godkänt?

Är intresserad av rasen och hade varit intressesant att få större inblick i hur det fungerar 🙂

Zvintos
0

#6: Wienerteckning kan ju visa sig som allt från några få hårstrån eller lite blått i ögat till väldigt mycket vitt. Den är alltså väldigt varierande och då blir det svårt att få till någon standard på den. Dessutom är ju wienerteckningen egentligen "bara" ett heterozygot (enkelt) anlag för vit blåögd. Dubbla anlag (homozygot) ger ju vit blåögd. :)

På sidan 13 i Nordisk Kaninstandard finns beskrivet ang ansökan av nya raser. :) Kan sammanfatta lite kort vad som står där.

Zvintos
0

Kort förklarat så står det att om man genom korsning eller mutation fått fram en ny ras/färg/teckningsvariant kan man ansöka om att få den godkänd. Man ska ha avlat fram ungefär 10 individer under minst tre år. Sedan ska minst tre avkommor som är från minst tre generationer visas upp för "standarddelegationen i hemlandet". De ska alltså visas upp på vanlig utställning som jag förstår det. Utöver det ska de även visas upp på en landsutställning (alltså LU) för den Nordiska standardkommittén. Ett krav är även att den ska skilja sig från de raser som redan finns och "förmodas ha ett fortsatt intresse för kaninverksamheten och framtida överlevnadsmöjligheter". Om Nordiska standardkommittén beslutar om att godkänna rasen så får den först som en prövotid under tre år, för att se att fortsatt intresse finns för Avel och att rasen faktiskt utvecklas. Efter det kan den godkännas till fullo och då bli upptagen i Nordisk Standard. Sedan står det ytterligare info om vad ansökan ska innehålla, vad som gäller om det är en importerad ras som är godkänd i andra länder.

Så det är alltså en hel del jobb bakom att lyckas få en ras godkänd enligt den nordiska standarden. :)

• Redigerat 2022-11-02 19:57 av Zvintos
[Tismon]
0

#8: Vad intressant! Låter jobbigt men samtidigt så verkar ju teddy som en ganska populär ras, så är förvånad agt under 20+ års tid har andra inte riktigt försökt standardisera den rasen. Vad skulle teddys hemland motsvara? Har googlat men finns inte så mycket information 😮

#7: Aha så jag uppfattar det som att wienertecknat inte är godkänd i någon rad och inte bara teddykaninen? Det kan ju bli väldigt fräck utseendemässigt av den teckningen tycker jag så det är lite synd men samtidigt förstår jag om den genen är så oberäknelig

Zvintos
0

#9: Jag har faktiskt ingen koll på var teddyn från början härstammar från. :)

Nä, det stämmer att wienerteckning inte är godkänd oavsett Vilken ras? den är på. :)