Bettfel
Tyvärr precis upptäckt att vår 4 månaders gamla kanin lär ha ett bettfel. Än så länge inget som märks på hans beteende eller ätvanor. Självklart bokar jag tid hos veterinär direkt på måndag. Nyfiken att lära mig mer. Tänderna är missfärgade och övre framtänder för långa i jämförelse med vår gamla kanin. Jämfört med vår gamla kanin som får samma mat men har vita och kortare tänder. Kaninungen hade redan missfärgade tänder när vi fick den, tyvärr kollade vi då inte på så noga om tänderna var snedställda..
Vill gärna lära mig mer, har ni foton på era kaniner med bettfel. Jag tror det vore plågsamt att köra kaninen regelbundet till veterinären för att slipa tänderna, så jag tror att det vore mer humant att låta den somna in. Vad är era erfarenheter ?
#0: Beroende på hur allvarligt problemet är så kan det något som kan behöva åtgärdas med slipning och sen kan hållas efter med ordentligt kost, är det ett allvarligare fel som kräver regelbunden slipning så kan man dra ut tänderna istället (så länge det inte även är massa fel på kindtänderna också).
Alternativ får ni diskutera med veterinären som kommer undersöka tänderna (då det är omöjligt för någon över nätet att veta hur allvarligt fel det är).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för svar. Jag är tveksam om jag vill utsätta vår kanin till regelbundna behandlingar. Känns förknippad med en hel del stress och smärta. Känns mer humant att låta den somna in. Men ska så klart rådgöra med veterinär. Har ni som har kanin med bettfel foton? Mvh