Veterinärkostnader
Hej!
Jag tänkte bara höra ifall era veterinärkostnader också har dubblerats de senaste fem åren. Att vaccinera mina två kaniner kostade runt 2000 kr och kastrering av min hankanin kostar också runt 2000 kr. För fem år sedan betalade jag mindre än halva det priset på samma klinik.
Blir jag lurad eller kostar era veterinärbesök också så mycket?
Ringde en annan veterinär och de tar minst 1500 för kastrering av hane så verkar inte finnas så många alternativ för mig. :/
Jag håller helt med att priserna har stigit. Kastrerade min hona i oktober förra året och det kostade 1875 kr men nu kostar det 2475 kr vilket är sjukt mycket dyrare. Undrar också varför det har gått upp så himla mycket i pris.
Jag finner det underligt att det är billigare att kastrera en hankatt än en kaninhane
- Redigerat 2022-09-16 22:22 av [Tismon]
Skulle tro att det är pågrund av att kaniner inte klarar narkosen lika bra som det kostar mer för just kanin, mer en självsäkerhetsrisk kostnad. Kan ha fel dock.
#4: aha okej ja det hade ju förklarat det!
Priserna är fortfarande den samma för mina kaniner. Hona 2780kr och hane 760kr. Medan vaccination gör jag på ett annat ställe pga billigare de kostar 640kr/kanin. Men hälsoundersökning har priset ökats med några 100 lappar.
Intressant att det är så olika. Jag kan verkligen inte förstå varför priserna har ökat så mycket där jag bor. Inflationen har ju inte ökat med 130 % på 5 år, så det kan inte vara förklaringen.
#3: En hankatt som blir kastrerad får en lättare sedering och görs oftast av en sköterska . Inga suturer används och hela ingreppet tar ca 5 min.
Att kastrera en Hankanin tar ca 20 min görs av en veterinär och kaninen får en riktig narkos så den är helt sövd under ingreppet och kastrering av en kanin är mycket större ingrepp än en katt . Därför kostar det mer 😊
#8: Jaha, det visste jag ej! Tack så mycket för svar och intressant fakta 😮🙂