Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 364 ggr
SallyB
0

Om vatten: flaska vs skål!?

Lilla bebis Sidney flyttade in i förrgår. Igår, dvs efter ett dygn, tyckte jag att det inte gått åt nästan något vatten alls från vattenflaskan; kanske nån mm på ett dygn (den funkar ok) trots att han hade ätit bra av både hö, och av halmen i boet. (I djuraffären hade buren  flaska, så därför tänkte jag att det är väl ok att fortsätta med.) 

Men lite orolig blev jag för att han knappt verkade dricka. När jag kollade att han verkligen drack från nippeln, så verkade det som om han bara tog några slick och sen gick därifrån vad jag kunde se. Därför satte jag i går kväll in en vattenskål, och nu dricker han iaf ordentligt. Så vad anser ni om detta, är  era kaniner duktiga på att dricka från flaska/nippel, eller har ni vattenskål?

Är det kanske en åldersfråga, och att han, när han blir äldre och lite mer hemtam kommer att fixa att dricka tillräckligt från nippel? Kaniner är ju vad jag förstår rätt känsliga för vätskebrist, speciellt när de bor inomhus (torrt och varmt samt äter torrt hö etc). Det känns ju säkrare att ha vatten i flaska av flera skäl.

Flippa
0

När jag hämtade min kanin drack hon inte heller så mkt från vattenflaskan, men efet någon dag så drack hon :)
Så din kanin kanke har lite "svårt" att dricka ur flaska när hon är så liten?
Men prova att ha vattenflaska i någon dag så ska du se att det kommer!

[Niike]
0

Om man vill ha flaska eller skål väljer man ju själv, vilket man själv och kaninen trivs bäst med. Vissa kaniner kan man inte ha skål till för de skenar omkring så mycket att skålen fylls med diverse burinnehåll…

Vill du ha flaska till din kanin tycker jag att du ska ha både skål och flaska i buren först för säkerhets skull. Senare kan du ta bort skålen och se om det funkar med bara flaska, och det brukar inte vara några problem. Hoppas det löser sig och lycka till!:)

myriis
0

Det är svårare för en kanin att dricka ur vattenflaska än skål. Främst för kaniner som är väldigt törstiga, då de måste "suga" lägge ifrån flaskan innan dem får tillräckligt med vatten. Har dem skål är det bara att slurpa i sig :) Har t.ex en hona hemma som inte kan dricka ur flaska. Hon blir galen för att vattnet kommer så långsamt och börjar bita i den..

Men iallafall, tillbaka till frågan. Om din kanin tidigare kunde dricka ur vattenflaska borde han kunna göra det nu med. Se till så att vattenflaskan inte är full till max, då kan det bli tryck och det inte går att dricka ifrån den .

SallyB
0

#3 Jo det är ju självklart ;) dvs vattenskål vs vattenflaska (såpass att jag inte brydde mig om att skriva ut det).
Vad jag mest är intresserad av är att veta var hur ni löst frågan och hur andras kaniner beter sig. Att han haft vattenflaska i affären är ju ingen garanti att han druckit tillräckligt. Han hade dessutom bara varit där i ngr dagar, då han är nyligen avvand (fortfarande eg bebis alltså). Nu får han både flaska och vattenskål så ska jag så småningom låta honom ha vattenskålen kortare och kortare tid tills han förhoppningsvis lär sig.

aliciia
0

jag har båda :)

Laurie
0

Jag har skål till mina, eftersom de inte dricker ur flaska.