Kanin iFokus

Kanin

Läst 120 ggr
Mattelias
0

Plötslig död

Hej.

Nu har 2 av 3 kaniner inom loppet av en vecka avlidit.

Den första kaninen hade avföring som var diarré.
Den andra var ingen symtom alls.
Den hade plötsligt dött under dagen.

Vi har matat med: Hö, äpplegrenar och ibland gurka/morot.

Vatten/hö har varit tillgängligt hela tiden.

Någon som vet vad som kan vara fel?

• Redigerat 2022-09-09 19:16 av Mattelias
[Goldie2010]
0

Har ni gulsot i området? Om kaninerna blivit smittade av gulsot dör de ofta plötsligt och knappt utan några symptom alls. Rätta mig om jag har fel:)

• Redigerat 2022-09-09 19:18 av [Goldie2010]
Herveaux
7

Såna här frågor bör du ta med en veterinär, inte ett forum.

// Harley

Maleficum
2

Hur gamla är kaninerna? Hur länge har ni haft dem? Hur bor de? Bor de tillsammans? Kom de från samma ställe? Om de är nyinförskaffade kom de från uppfödare eller djuraffär? Är de vaccinerade? Vart i landet bor ni?

Är de vaccinerade mot gulsot och kaninpest och kaninerna är unga är det stor risk att de dött av Koccidios "Tarmkoccidios kan yttra sig genom plötsliga dödsfall och lös avföring i grupper med unga kaniner (från sex veckors ålder)".

Om kaninerna bott tillsammans skulle jag flyttat på den kvarvarande kaninen och sanerat allt ordentligt (inklusive eventuella städredskap och annat som kan komma i kontakt med eventuell smitta).

Tyvärr är nog ända sättet att vara säker på varför de dött att skicka in de på obduktion.

#2 Håller med att det bästa är att kontakta veterinär så ni kan få vidare hjälp med hur ni ska hålla den kvarvarande kaninen vid liv!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Koccidios orsakas av encelliga parasiter av familjen Eimeriidae. Det finns både leverkoccidios och tarmkoccidios. Parasiterna kan orsaka problem speciellt i ...
Pilspets
1

Beklagar.💙
Enda sättet är obduktion.

Djurälskare:)
0

Har ni haft rhdv2 (Rabbit hemorrhagic disease/gulsot) i erat område? Är kaninerna vaccinerade?