Gnisslande andningar
Hej! En av mina kaniner har börjat andas ganska sakta och hon typ ”gnisslar” när hon sover/vilar. Är detta normalt?
Kan det vara snarkningar? Om det har börjat nyligen kan det nog vara en idé att rådfråga veterinär. Men det behöver inte vara något farligt, kan ha med sovställningen att göra bara.
#1: alltså det började väldigt nyligen, kanske igår eller i förrgår. Men igår insåg jag att en av dom hade tappat en klo då jag hittade klon och lite blod på golvet. Men vet dock inte säkert vem av dom som har tappat den då dom inte riktigt låter mig kolla, men det skulle kunna vara hon som tappade klon, kan hon kanske gnissla för att hon har ont pga klon?
Då är ett veterinärbesök att rekommendera. Om du tycker att det är lättare kan du ta videosamtal med en veterinär.
Klon och andningen kan jag inte se att det skulle ha något medicinskt samband.
En normal andning ska inte höras annat än när man lägger örat mer eller mindre på nosen på djuret. All andning som låter och speciellt som snarkningar kan vara tecken på att något är fel. En snarkning är i själva verket en andnings reflex som kommer igång efter ett kortare andningsuppehåll. (Det är vad jag fick lära mig när jag gick på vårdutbildning.) Jag förstår att det inte är vad du vill höra/läsa och det finns en liten chans att det beror på sovställningen, men d borde det ha pågått sedan kaninen varit liten.