Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselsjukdomar
Läst 139 ggr
Maleficum
0

Bubblande mage

Är det någon som haft problem med bubblande mage hos sina kaniner? Där det verkligen är högljudda gurglande och där man även kan se hur magen rör sig när kaninen ligger och vilar på sidan?
Vad var orsaken och lyckades ni få en behandling som löste problemet? Skulle vara intressant att få höra andras erfarenheter av detta problem.

Både jag och min kompis har just nu problem med att magarna gurglar på våra kaniner.

Min kanin har haft gurglig mage stor del av sommaren men har ätit bra, haft bajs som ser bra ut (men luktar väldigt starkt) och varit pigg. Hon har lite förhöjda levervärden så just nu behandlas hon med laktulos samt minifom och jag ska samla pluttar i helgen och skicka in kolla masken på måndag (inklusive giardia). Hon har även fått klöverförbud (speciellt alsikeklöver får hon absolut inte äta). Ska tillbaka om två månader för nya leverprover (om inget annat dyker upp för då får det bli tidigare besök såklart).

Min kompis kanin har även magrat av (utöver gurglande mage). Hos henne hitta de bla bakterier så hon får bactim samt att hon fått axilur för att hon även hade springmask. Hon har ordinerats strikt hö diet (men magen gurglar som sjutton så fort hon äter). Idag var hon tvungen att bli inlagd eftersom hon inte ville äta eller hade bajsat på hela natten och buken var svullen. Hon har också, för lite mindre än ett år sen?, haft koccidier som är behandlade och friskförklarad ifrån. Min kompis börjar tappa hoppet lite (vilket jag förstår) över om det någonsin kommer bli bra (kaninkompisen dog för ca ett år sedan då hans tarmar sluta fungera pga spondylos).

Kaninerna har aldrig träffats så är troligen inte samma orsak till deras problem vilket man annars hade kunnat tro.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
0

Uppdatering på kompisens kanin. All hennes naturliga tarmflora är helt utslagen och hon har fullt med E. coli i magen (vilket ger alla gaserna) samt att jästsvampar även tagit över.
Massa nysa mediciner hon ska få över helgen i förhoppning att hon förbättras. Blir det inte bra är det tyvärr avlivning som gäller :(

Kanin och hamster
0

#1: Hoppas verkligen kanin blir bättre 💖

Maleficum
1

Ville bara uppdatera att kompisens kanin blivit betydligt piggare nu! Äter själv och springer runt "som vanligt".

Har inte hört Moiras mage gurgla de senaste dagarna (dock sett den röra sig vid något tillfälle när hon vilat).
Bajsprovet skickades iväg igår så borde få svar närmsta dagarna.
Hon är glad och sprallig och älskar sin medicin (har stenkoll på när det är dags så det är inte en chans hon låter mig glömma bort den).

Maleficum
0

Fått svar på maskprovet och Moira har iaf ingen Giardia (så det är ju skönt) men hon har Enstaka förekomst av Eimeria spp (koccidier) och Ringa förekomst av Trichostrongylida (rundmask).

Veterinären ringde i morse och i normala fall brukar de inte rekommendera behandling när förekomsten av parasiterna är så få men eftersom Moira haft lite besvär så ska hon behandlas.
Så nu ska hon ha Axilur i fem dagar, uppehåll i 14 dagar och sen ha i fem dagar igen.
Under uppehållet ska hon ha Baycoxine mot koccidierna.

Hon var lite misstänksam mot Axiluren och verkade inte tycka den var supersmarrig men det slank ner fort när jag blandade i lite laktulos!
Hoppas hon kommer vilja ta den andra medicinen på egen hand också så jag slipper tvinga henne (för då kommer vi nog gå många steg bakåt i vår hanteringsträning).

Jojjo908822
1

#4: Beklagar! Två av mina tre har Eimeria Spp i enstaka förekomst och det är ett stort jobb att sanera! Den ena är underviktig och är lös i magen, så det är därför vi gör behandlingen. Jag är redan orolig över att det inte ska försvinna. Förutom saneringen har jag fått gå upp mitt i natten i en veckas tid och stödmatat den underviktiga kaninen. Det tar på krafterna.

//
Lucille

Maleficum
0

#5: Jobbigt med viktminskning och lös mage :( Moira mår, som tur är, bra för övrigt (mer än att bajset stinker).

Det intressanta var att veterinären prata inget om sanering så vet inte om hon ansåg det "nödvändigt" i Moiras fall men kommer ändå försöka städa så bra som möjligt (är ju omöjligt att sanera hela huset ordentligt och kan ju verkligen inte sanera tomten).
Är mest fundersam på hur jag ska göra med mina ullmattor då de inte är speciellt enkla att tvätta (och hon älskar att ligga och sova på dem).

Hur har du gjort när du sanerat? Har du använt något speciellt desinfektionsmedel? Enligt SVAs sida så ska såpa funka (vilket väl är skönt isf).

Tycker det är synd det finns så dålig information om hur länge de överlever i miljön och vad man kan ändra för att de ska dö fortare (värme, kyla, torka eller liknande).

En fördel jag har är att hon inte gillar att ät i sin toa låda så hon hoppar främst dit för att gå på toa och sen har jag en annan låda med höet där hon sitter och äter och jag har möjlighet att plocka bort bajs i princip direkt efter hon har bajsat (med få undantag) så det minskar ju också smittrisk. Det enda är att hon inte vill äta hö ur hö häck så måste ha det i låda (som hon sitter på) så det är verkligen tur hon inte vill bajsa i den lådan!

Jojjo908822
0

#6: Jag tycker också att det borde finnas mer information.

Jag ge baycox 3 dagar, sen 5 dagars uppehåll och 3 dagar igen. Veterinären sa att det skulle saneras en gång under varje medicinering, dvs två gånger. Skrubba alla ytor och tvätta alla tyger. Mer info än så fick jag inte. Jag har också gått in på SVA:s sida och även pratat med en tjej som har omplaceringshem som hade mycket Koccidier i våras (hon hade ungar) och hade svårt att bli av med dem.

Jag kan inte städa så mycket själv pga sjukdom, så min pojkvän gör det stora jobbet.

Han städar golvet + nedre delen av väggar och skåp med såpa vid ett tillfälle. Soffan dammsugas.

Kaninparet får stanna i sin Hage på 5 kvm dygnet runt tills behandlingen är klar. Deras golv skuras med såpa, gallerna också och alla deras saker skrubbas med såpa och LifeClean. Detta gör min pojkvän vid två tillfällen. Deras kartonger slängs också tillsammans med svårstädade saker.

Kaninen som gått ner i vikt har jag satt i bur. Jag har jättedåligt samvete för det, men det är bara i två veckor och det är viktigare att hon överlever än att hon kan skutta i två veckor. Det är enklare att städa en bur och större chans att hon blir av med det då. Hon vägde 1,55 kg för en vecka sedan och ska väga minst 2,5 kg. Jag har bara haft henne i en vecka, så det är därför det gått så långt. Jag skrubbar hennes bur med LifeClean och såpa varannan dag. Häller kokande vatten på matskålen också. Efter de här två veckorna får hon gå i egen Hage när vi väntar på att få skicka in kollamasken. (2 veckor efter att behandlingen avslutas.)

Jag vet inte vad som är rätt och fel, men det är så vi gör. Jag upplevde att plastgolvet blev gult sist jag tog LifeClean på det (hade passat en kanin), så eftersom det står på SVAs hemsida att såpa går bra, så kör vi på det på golvet.

//
Lucille

Maleficum
0

#7: Jag ska bara ge i två dagar vid två tillfällen (fem dagars uppehåll) men inte förrän hon avslutat sin första dos axilur (som hon får nu).

Håller tummarna ni blir av med det! Och låter smart att hålla dem instängda på mindre yta (även om det är trist att få sitta i bur så är det ju lättare att hålla rent).

Tyvärr inget alternativ för mig att hålla Moira instängd på mindre yta då hon får panik (kommer från dåliga förhållanden så vissa saker triggar henne fortfarande). Vill inte riskera att hon skadar sig för att hon försöker bryta sig ut (annars hade ju badrummet varit en perfekt provisorisk boplats eftersom det är lättstädat där).

Men får köra alla tvättbara mattor i tvättmaskinen (har några extra jag kan lägga ut så länge tills behandling två så får hon klara sig med att inte ha mattor överallt). Ska se om jag kan låna kompisens mattvätt till ullmattorna (bara jobbigt att släpa de dit och hem). Tvätta överkastet i sängen och i soffan och sen skrubba golvet med såpa då.

Är väl lika bra att slänga kartonghuset också (som hon iof sällan använder också).
Måste komma på något bra och smidigt att använda i toalådan också som inte är svindyrt (vilket hennes nuvarande strö är så vill inte behöva kasta bort massa "rent" strö under saneringen). Hade gärna använt handdukar temporärt då det är enkelt att bara slänga in i tvätten men hon vägrar att kissa på handdukar (och gillar inte tidningspapper eftersom det inte suger upp kisset direkt och hon blir kissig om tassarna och med hennes päls är det extremt viktigt att hon inte blir blöt eller fuktig).

Kommer nog få dela upp städandet på båda behandlingsdagarna och sen nån dag med extra energi får jag försöka sanera altanen också (där hon brukar får vara). Hon har redan gräsmatteförbud just nu (pga klöver) men är väl ändå omöjligt att bli av med smittan där ifrån :(

Jojjo908822
1

#8: Tack! Hoppas vi med!

Ja, på gräsmattan är det nog svårt ☹️ Men din plan låter bra. Hoppas att Moira också blir av med det!

//
Lucille

Jojjo908822
0

Hur har det gått för er att bli av med allt?

Vi får svar idag på kollamasken. Jag är lite nervös, men förbereder mig på att de kanske är kvar.

//
Lucille

Maleficum
0

#10: Hoppas på bra svar då!

Kompisens kanin mår super och magen är riktigt bra på henne nu. Kompisen har börjat introducera typ fyra grässtrån om dagen nu till henne.

Moiras mage är bättre men inte helt bra. Majoriteten av gångerna bajsar hon stora fina pluttar men så dyker det upp någon pytteliten eller konstigt formad lite då och då och bajset luktar fortfarande även om det inte luktar lika starkt hela tiden.
Vet inte om problemet är att hon fortfarande får lite halvfärska grenar (men får hon inte sin gren på kvällen så får inte jag sova under natten för hon blir otroligt destruktiv 😣). Den gurglar iaf inte på samma vis längre och nu var det ett bra tag sedan jag såg den bölja när hon låg och sov.

Har även fått sätta upp en hö station inne i sovrummet då jag märkt att hon föredrar att äta bredvid mig så det är bästa sättet att få henne att äta ordentligt under natten (ökar också chansen att hon äter när hon har sin dag vila inne i sovrummet) så det märks att hon nu bajsar mer jämt över hela dagen.

Jojjo908822
0

#11: vad skönt!

Tack!

//
Lucille