Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntsjukdomar
Läst 96 ggr
[Vildkanin]
0

Vilken försäkring?

Hej!

Vilken försäkring har ni valt till era kaniner och varför valde ni den? Vilka skillnader har ni upptäck mellan försäkringsbolag?

Ska försäkra så snart jag kan men vet inte vilket bolag jag ska välja. : /

Arcade-Foodie
1

Jag har agria 20 000kr, de täcker inte så mycket om kaninen blir riktigt sjuk men det är bättre än inget och jag har haft inga strul med försäkringen.

Jojjo908822
0

Agria 10 000.
Lång självriskperiod, men självrisk en har nu kommit upp i 800 kr + 25%.
Funderar på att byta till Sveland.

//
Lucille

sp0ngeb0b
0

Det finns vissa mindre skillnader i villkoren, minns inte på rak arm men jag tror det skiljer i självrisk, både pris och tidsperiod. Säkert annat med. En annan skillnad är att Sveland har avtal med First vet, medan agria numera har sin egen tjänst. Båda är bra men Agria har enligt min erfarenhet har sämre utbud av tider. Upplevde att Firstvet hade bättre när jag använde det i alla fall (det var när agria hade avtal med dem så det var ett tag sedan nu). Men där finns flera bra kaninveterinärer på Agria så jag är ändå nöjd. Jag har alltså Agria till mina, hade lite svårt att välja men det landade på Agria och sedan har jag bara fortsatt med samma till alla djur för enkelhetens skull.

Hoseok
1

Agria 20 000 på båda kaninerna. När jag var tvungen att åka in akut till blå stjärnan med min gamla kanin skickades det direkt till agria så det drogs av, vilket jag tycker kändes bra.

[Vildkanin]
0

Tack för svar! ^^ Får i allmänhet bättre vibbar av Agria trots att Sveland är lite billigare

Agria (maxersättning 10 000 kr)
Kostnad 58 kr/mån eller 696 kr/år
Självrisk 800 kr + 25%
Självriskperiod 125 dagar

Sveland (maxersättning 10 000 kr)
Kostnad 48 kr/mån eller 560 kr/år
Självrisk 700 kr + 25%
Självriskperiod 90 dagar

[Vildkanin]
0

Agria skriver följande

"MR-, DT-undersökningar (magnetresonans och datortomografi) och scintigrafi Ersättning lämnas för undersökning som i förväg godkänts av Agria. "

De kan alltså välja helt själva om det ingår eller ej, det känns inte helt bra. : /

De skriver också "Försäkringen ersätter inte kostnader för provtagning och analys av antikroppsbestämning, för att påvisa smittämne"

Hur är det om kaninen får borrelia, täcker inte försäkringen blodprov då?

Agrias villkor: https://www.agria.se/dokument/villkor/smadjur/smadjursforsakring/

Fridaaaa
0

Finns bara Agria och Sveland tyvärr

Jag har sveland, tycker de har mycket bättre kundservice och strular oftast mindre hos veterinärer än vad agria gör.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Vildkanin]
0

Tack för svar! Har börjat luta mer åt Sveland på grund av att de ersätter kostnader för provtagning och analys av antikroppsbestämning (de skriver inget om det iaf). Låter bra att de strular mindre också. Fick dåligt intryck av deras hemsida (de kallar kaniner för gnagare) men när man läser villkoren så verkar det vara nästan identiskt med Agria.

Svelands villkor: https://www.sveland.se/globalassets/filer/produktfiler/smadjur/sveland-smadjur/190101-sarskilt-villkor---sveland-smadjur.pdf

[Vildkanin]
0

Å andra sidan ersätter Agria komplikationer vid kastrering och receptförskrivna läkemedelkostnader till skillnad från Sveland :/ Inte lätt att välja, kommer ju kastrera båda kaninerna om ett tag.

[Vildkanin]
1

Kan ju välja Agria det här året och Sveland nästa xD

Fridaaaa
0

#10 Nej man kan inte hålla på att byta, då blir det restriktioner på försäkringen, om man behövt åka in för något tex.

[Vildkanin]
0

#11: A ok, då behöver jag tänka vidare. :/

[Vildkanin]
0

Har ringt Agria och pratat med dem, de ersätter inte antikroppstester. Men kaniner verkar inte kunna få borrelia enligt länken nedan, så tror inte det gör så mycket.

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/fasting

Fridaaaa
0

#13 Nej borrelia är väldigt ovanligt på kaniner

[Vildkanin]
0

#14: Nu kan jag äntligen slappna av kring dessa irriterand fästingar! xD