Ryckande kanin
Hej
Jag har en lejonhuvad dvärgkanin som är ca 3 månader gammal.
En hane.
Jag har börjat överanalysera hans beteende och nu är jag väldigt orolig.
Han får som små ryckningar med huvudet då & då. Och sedan inbillar jag mig att han tvättar sig/ kliar sig runt örat mycket.
Har kollat igenom pälsen och inget har lossnat och allt ser bra ut, har även undersökt öronen och allt ser bra ut där med.
Han liksom rycker till lite och sedan börjar han springa lite. Inte en ryckning med hela kroppen utan snarare endast huvudet.
Han äter och dricker, kissar och bajsar normalt.
Gillar att slicka på mig väldigt mycket och vill gosa i små stunder, gillar att hoppa upp i soffan och sniffa på mig, springer runt fritt i lägenheten och kan stå på bakbenen utan problem samt går normalt.
Han älskar även att gnaga på mycket och att vara under min soffa.
Jag märker att han börjar bli mer bekväm här hemma då han gärna nafsar på mig och busar.
Nu till min fråga, behöver jag oroa mig över dessa få ryckningar (sker inte ofta) eller hör det till?
Har liksom suttit och googlat och får bara fram de absolut värsta svaren :(
#0: Kan även tillägga att han rullar runt sig på rygg och gärna ligger och slappar med sina bakbenen långt ut, samtidigt som han blir väldigt nyfiken mellan varven och går runt och sniffar, gnager, kollar vad jag pysslar med osv.
När han "rycker" är det som om han "skakar" lite på huvudet? För isf kan det vara att han gör en "halv binky" (alltså ett halvt glädjeskutt), det gjorde min förra kanin rätt ofta (han gjorde sällan hela glädjeskutt då han var blind) och även min nuvarande kan göra det (hon gör även vanliga plus glädjerusningar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: Ja men typ, ibland kan han även rycka när han sitter still, alltså en enstaka ryckning då & då.
Jag undrar också om det kan vara så att hans klor varit för långa, jag hämtade hem honom nyligen och jag märker att han gärna kliar sig vid samma öra hela tiden.
Alltså att han kanske kliat upp det så det blivit irriterat, dock inget sår synligt och man får mer än gärna klappa honom runt öronen och huvudet (förutom att han oftast då vill slicka på handen😅)
Kliar han mycket vid just ett öra kan det vara bra att kolla upp hos veterinär. Kaniner kan få problem i öronen (speciellt hängörade) som inte går att se med blotta ögat.
Huvudryckningar skulle jag inte tro är något farligt. De kan rycka till av glädje, när de sover, drömmer, när det kliar eller av hicka. Det finns säkert tillfällen när de rycker pga sjukdom eller så men jag tror inte jag hört om det någon gång. Tänker att man borde se skillnad. Om de rycker när de vilar/sover eller när de skuttar omkring är det säkerligen ingen fara :) det låter som att han är en väldigt glad och trygg kanin.
Hej, tack för svar!!
Nu har det gått några dagar och jag ringde vet, hon rekommenderade att ge lite koksaltlösning i örat och även boka in en veterinärtid fysiskt.
Kruxet är att det är 2 veckor kvar, då hon ansåg att det inte var akut.
Han har fortsatt klia men inte lika mycket, och nu har jag upptäckt ett litet sår i ena öret. Jag postar bild. Jag smörjde in med en droppe olivolja, och han var verkligen snustorr där. Kan det vara så att han varit torr och kliat upp helt enkelt?
Blir paranoid.
Han bajsade även annorlunda bajskluttar, postar bild där också. Är dessa normala?
Han äter och dricker och skuttar runt, samt slänger sig sådär skönt på sidan.
Det har ju varit väldigt varmt dessa dagar där vi bor så han har helst lagt sig på svala platser
Pluttarna ser inte helt normala ut. De ser oregelbundna ut i storleken och lite mörka. Han kanske är lite slö nu när det är varmt och därför inte äter/dricker lika mycket som vanligt? Jag hade nog gett antingen något med vätska (t.ex. gurka, sallat eller vatten med lite frukt/äppeljuice i) eller critical care då det innehåller både måltidsersättning (fiber, näring) och vatten. Mina kaniner älskar critical care så de äter det från ett fat om jag serverar. Pluttarna såg även ut att ha lite päls i sig? Fäller kaninen? Se i så fall till att borsta honom ordentligt så han inte får i sig päls i magen. Det kan bli farligt nämligen :)
#8: Tack för tips?!!
Han tvättar sig väldigt mycket och slickar sig mycket, samt kliar på örat där såret är.
Vet inte om det är en kombo eller om det är två problem var för sig.
Han har fin päls, verkar inte tappa särskilt mycket och har inga kala fläckar heller.
Men han fortsätter tvätta sig/slicka sig även fast jag borstat honom noggrant.
Baktassarna, kinderna och örat.
Jag tror det är något som irriterar honom, får panik att det är 2 veckor till veterinärtiden.
#8: Han äter och dricker bra av vad jag kan se. Alla kluttar som kommer ut ser inte ut så utan detta var första gången.
När jag borstar honom så känns han torr. Finns det något man kan göra åt det?
Låter som att han kan ha mjällkvalstret om du upplever huden som torr (brukar se torr och mjällig ut då) när du birstar/kammar får du mjäll på borsten/kammen?
Isf kan du testa lägga det på ett papper och se om det rör sig (kan vara kvalster även om de inte rör sig). Oftast får de mest problem i nacken och bak precis ovanför svansen (där de har svårt att nå själva).
Ser ut som att han är lite långhårig? Kan ju vara problem med värmen också (hade en angora kanin som brukade få värmeutslag i öronen varma somrar och fick kräm att smörja med som hjälpte mot klådan för hon klia upp sår i öronen).
#12: Jag funderade också på det. Men det står att de måste ha blivit smittade av annat djur med mjällkvalster.. han har ej träffat andra djur.
Jag tror det har med pälsen i värmen att göra, nu är den noga genomborstad, såg inget mjällaktigt.
Jag håller koll på pälsen och örat så inget blir värre.
Visst funkar det med lite olivolja mot det torra såret?
Ojdå. Ja, jag hade ringt och krävt en tidigare tid. Fånga krypen i en burk och ta med dig dit, så kan de artbestämma dem!
Vi var till vet idag och fick konstaterat mjällkvalster.
Fått stronghold hem men veterinären rekommenderar att jag har honom i badrummet under hela behandlingen (3 veckor) för att minska smitto-ytan och lättare kunna städa resterande lägenhet noggrant.
Jag får så ont i hjärtat av tanken på att han ska vara i mitt badrum. Det är ganska stort men ändå.
Om jag går ut med honom i sele dagligen tror ni han kommer klara sig ett rum endast i 3 veckor?😢
Lilla gubben
#16: Vad skönt att få diagnos och behandling i alla fall. Jag har sanerat mot ohyra (inte mjällkvalster men ändå) och det är ett jäkla jobb. Det kan definitivt vara värt att begränsa ytan om du kan, för din egen skull. Men du kan ju välja ett annat rum med tänker jag, men ta ett där det är enkelt att städa och tvätta allt som finns där osv. Kanske köket funkar t.ex.?
Skönt du kan börja med behandling! Tror han klarar sig i badrummet under tiden. Är, som sagt, lättare att sanera begränsad yta och badrum är ju ofta gjorda för att lätt kunna spolas av eller enkla att städa på andra vis. Ge lite extra berikning (gömma matbitar I saker så han får jobba lite). Kanske fixa kartonghus han kan tugga och gräva med (lätt att bara byta och kasta).