Kanin iFokus

Kanin

Etiketterallmäntraserpälsrexpäls
Läst 91 ggr
[Vildkanin]
1

Rex är inte mer allergivänlig

Hej!

Vill bara varna för myten om att rexkaniner skulle vara mer allergivänliga. Min sambo som har astma blev jättesjuk av att umgås med en rexpälsad kanin även om det var utomhus. Normalpälsade kaniner klarar han av mycket bättre även om jag har ansvar för all kaninskötsel. Det står ofta på nätet att rex fäller mindre, men mitt intryck är att rexpälsen lättare flyger upp i luften och in i andingsvägarna och fastnar på kläderna.

Det går nog inte att läsa sig till Vilken ras? som är mer allergivänlig, man måste testa.

Zvintos
2

Kan inte mer än instämma. Det är precis som med övriga allergier att det snarare är individuellt. Att de rexpälsade skulle fälla mindre håller jag med om inte stämmer alls, de fäller precis lika mycket!

Arcade-Foodie
1

Min partner är också allergisk mot kaniner men hermeliner är hittils den enda rasen han tål. Vilket han tycker är jättehärligt för han älskar att tryck upp sitt ansikte i kaninernas päls samt att ge dom pussar. Så majoriteten av våra kaniner är hermeliner för de är lättare för honom och de är även min favorit ras.

Allting beror helt på individen. Lite grann som mig och min hö allergi. Jag reagerar olika beroende när höet skördades. Jag kan få astma symptom av timotej hö men kan även bara få tät nästa när jag håller på med det. Beror helt på när de är skördat samt hanterat. Hö från bönder inga problem men från många djuraffärer reagerar jag nästan alltid kraftigt på konstigt nog 😅

Zvintos
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Helt appropå att en del säger/tror att rexpälsade fäller mindre. Mina är i full fällning nu och nog märks det! Pälsen flyger dessutom omkring mycket lättare jämfört med mina normalpälsade. Här är två rexpälsade som fäller för fullt (bild 1-2), jämför med sista bilden på en normalpälsad som fäller precis lika mycket.