Sallad
Vilken sallad är det?
Det finns ingen sallad som man bör ge dagligen utan man bör variera samt inte ge allt för mycket. Ovanpå det ifall kaninen inte är van vid att äta grönt så ska man vara speciellt försiktig med det och introducera långsamt!
Här är en lista på vad för bladgrönt och annat kaniner kan äta
#2: jaha! Det visste jag inte, jag läste nämligen att de skulle ha 1 dl per kilo kanin varje dag
#3 Tok för mycket! 1-2 msk per dag räcker för mindre kaniner då kaninens huvudföda är hö.
Tror den här artikeln kan komma till hands…
#4: Det där är omtvistat. Min veterinär säger att man ska ge "en näve" gröna blad om dagen. Det är ju godtyckligt så klart men det är ändå en relativt stor mängd, om man jämför med 1-2 msk som du säger. I USA har jag för mig att de ger 1 cup per 2 pounds, så ungefär 2,5 dl sallad per kilo kanin. Enligt min egen erfarenhet är det individuellt hur mycket sallad kaniner tål och mår bra av. Framförallt får man ta det försiktigt när man vänjer in dem om de bara är vana vid t.ex. hö och pellets. Vissa är extra känsliga och behöver extremt långsam introduktion.
#0 Om du vet vad den heter kan du googla om den är säker för kaniner att äta ofta. Dock är det alltid bra att variera vilka grönsaker man ger. Både att ge mer än en sort per dag och att variera över tid.