Kaninens tänder
Hej. Nu vill jag inte få ”ring/åkt till veterinären”. Jag är hypokondriker när det kommer till min kanins hälsa och det är väldigt jobbigt. Just nu tror jag hon har problem med tänderna och kommer dö. Har försökt söka runt lite men det gör bara allt värre😅 läste någonstans att det tar 2 år för en kanin att få för långa tänder pga dålig mat, godis osv. Jag har en hona som är 1 år som fick gnagarblandning i ca 5 månader (jag vet att det är dåligt har värsta ångesten över det). Nu har jag köpt mat från versele laga, complete cuni adult. Hon har alltid tillgång till hö, men det är hö från dollarstore. Vet inte om det är dåligt hö? Även pinnar och andra saker att bita i. Jag vill inte utsätta henne för massa stress och åka till veterinären i onödan. Samtidigt tänker jag att om jag inte gör det kommer hon lida. Tror ni det är någon fara? Funkar hö från dollarstore? Är det någon annan som är såhär när det kommer era älsklingar?
#0: Om jag var i din sits så skulle jag nog först och främst byta ut dollarstore hö:t till något grövre, t.ex från en bonde eller liknande. Annars finns det ekologiskt hö på Arken Zoo som är bättre.
Har du tittat på tänderna?
Ja, du måste åka till veterinär för att kolla så att tänderna är okej. Och det är bäst att du köper hö från bonde eller en bra djuraffär. Även om framtänderna kan verka okej så finns det kindtänder som man inte alls kan se själv, så du har ett ansvar som djurägare att ta kaninen till veterinären. Så är det bara.
Kaniner får inte långa tänder pga gnagarblandning. Det går de av: Dåligt hö, dålig gnagarmöjligheter, genetiskt.
Kindtänderna kan man inte kolla själv, så alltid bra med check hos veterinär om man misstänker något (OBS En kunnig!). Och ja byt ut höet, det är inte så bra och dyrt
Du kan inte kolla med stall om att få köpa hö i sopsäck?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.