Kanin iFokus

Kanin

Etikettervarningför
Läst 196 ggr
Cilia72
2022-07-05 08:21
2

Varning för larver!

Idag vill jag utfärda en varning till alla som har sina kaniner ute. Kolla dem dagligen NOGA i rumpan så att det inte finns avföring eller sår som gör att flugor dras dit. Även sår på andra ställen såklart. Vi förlorade vår lilla dvärgis igår och det gick fort! Veterinären kunde inte göra något. I värmen förökar de sig väldigt snabbt. På bara ett par dagar hade larver skadat henne så illa att hon fick somna in. Vi mår så fruktansvärt dåligt av detta och vill varna andra. Om din kanin har minsta tecken på detta ring veterinär omedelbart!

Uppkatten
2022-07-05 15:05
1

Gissar att det är fluglarver ni drabbats av…?

Jag har också sett detta på kanin, det är fruktansvärt.

Det gäller verkligen att göra precis som du skriver, att man har koll så att kaninen inte har bajs i pälsen (t.ex. vid rumpan), eller sår.

Jag är ledsen för det som hänt er och er kanin, men väldigt bra att ni uppmärksammar andra på hur illa det kan gå. Det kan rädda livet på flera andra kaniner. 💖

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2022-07-05 15:09
0

Har det att göra med värmen eller spelar det ingen roll?

Vilken hemsk erfarenhet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
2022-07-05 15:17
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Spyflugor dras till fuktiga och varma ställen för att lägga sina ägg. Det gör att öppna sår, fuktig päls och en smutsig kanins bakdel är ett optimalt ställe att lägga ägg för spyflugan. Äggen kläcks inom ett dygn. Spyflugelarver kallas också för likmaskar och är små vita larver på storlek med ett kokt riskorn.
Uppkatten
2022-07-05 15:19
0

• Redigerat 2022-07-05 15:19 av Uppkatten
Pyttelite
2022-07-05 15:29
0

Tack!

Trodde det främst förekom i andra länder än Sverige - mycket läskigt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maleficum
2022-07-05 20:07
1

När jag var ung (för kanske 25 år sen eller så) drabbades min kompis kanin av larver och var tvungen att avlivas :( Riktigt hemskt och som du säger kan det gå fort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cilia72
2022-07-06 11:00
1

#2: Jag har förstått att det är värmen som gör att det går snabbt och på vintern finns ju inga aktiva flugor men även i svalare sommarväder finns ju risken. Så att kolla ofta är mitt råd oavsett på sommaren.