När man badar
Hur gör man när man måste bada sin kanin? Måste man ha schampo?

enligt mig är det onödigt att bada en kanin :S
men om din kanin skulle lukta äkligt skulle inte du göra nått åt det då eller?!
#2: Varför luktar h*n äckligt?

jo, men jag visste inte det, jag trodde du bara skulle göra det utan anledning :/

Man förstör kaninens päls, så det är väldigt onödigt :S
Om det inte räcker med ljummet vatten kan man nog ta mild tvål, barntvålar brukar vara det:)
#5 Men om kaninen luktar äckligt/är bajsig eller något, skulle inte du bada den då?

nej, jag skulle försöka ta&borsta bort det istället. Kaninen har fett i pälsen, som gör att den håller värmen, inte blir blöt eftersom vattnet rinner av och inte fryser. OCh när man badar kaninen förstörs denna totalt!
men det fettet som är så viktigt det finns på alla djur eller dom flesta i alla fall och det måste ju komma tillbaka efter en stund!!!

jo det gör det, men det tar mycket lång tid, och det är väldigt att förstöra kaninens naturliga process ännu mer.
#10 Jasså, kan du borsta bort lukt?

om du inte fattade det så menade jag bajset eftersom du gav flera alternativ. Lukten försvinner efter ett tag.
#14 Men om man inte vill ha en luktande kanin? Det försvinner ju inte precis under dagen ..

Tycker man att det är äckligt att en kanin luktar, så tror jag nog inte att man passar med att ha kanin. Klarar man inte av att det luktar lite, är man nog väldigt fin känslig^^

Om kaninen luktar äckligt beror det oftast på att ägaren inte har städat buren tillräckligt ofta.
Städa buren oftare istället, lukten går bort då. Är det en ute eller innekanin?
Utekaniner kan man inte bada nu.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#16 Kaninlukten kan man ju inte tvätta bort precis;) Men jag tänkte om det var att den hade "bajsat ner sig" eller något, så den luktade.
det är en inne kanin. hon har legat i sitt bajs och kiss någta gånger

#19: Det bör ändå inte lukta. Man ska städa buren såpass ofta att det inte finns gammalt urin & bajs. Om en kanin har legat en stund på några bajspluttar eller i sitt kiss luktar det inte. Om en kanin har legat en stund i en SKITIG bur kan det lukta.
www.frihetenskaniner.se
#19; Då får du väll städa oftare^^
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Där har du förklaringen :D
men det är inte för att jag inte städar om det är bajs eller kiss så tar man ju inte bort det på en gång, om kaninen ligger där så luktar den ju äkligt efter ett tag ju. mm

#23: Hur ofta städar du buren?
www.frihetenskaniner.se
ja hur ofta städar du buren?

ehh jag tror att frågan är riktad till dig? OCh du kanske skulle ta och svara på den..?
jaha?

#27: Ska du inte svara på ciss fråga?

Det behöver inte betyda att hon inte städat buren ordentligt. Vissa kaniner äter inte bajset som kommer från blindtarmen (innehåller näring, är grönaktigt och är löst) och detta fastnar då i rumpan och pälsen där omkring. Detta bajs luktar även väldigt starkt, så mitt råd är att ta bort det direkt om man vill slippa doften.
Jag har själv haft en kanin med detta problem och det går inte att "borsta" bort bajset. Det är löst och klibbigt och försvinner endast om man baddar med vattten och klipper lite. Du behöver inte använda schampo. Ta lite (ungefär 5 cm) ljummet vatten i en balja och sätt ner kaninen. Sen kan du ta en kompress eller en handduk och badda tills det löser upp sig. Resten kan du klippa bort försiktigt! :)
Varför tar ni för givet att hon inte städar buren tillräckligt? Det finns ingenting i tråden som bevisar det ^^
Ibland när Sotis har lagt sig i kisset eller inte tagit pp svansen riktigt så att han är kissig brukar jag bara tvätta han där det är kiss. Sedan brukar jag torka han med en handduk och så får han vara inne en stund så att han inte blir förkyld.

#29 - "Varför tar ni för givet att hon inte städar buren tillräckligt? Det finns ingenting i tråden som bevisar det" - håller med dig!

och förresten allihop: hon undrade om man behövde använda schampo när man badar en kanin, inte något annat!
- - - - - nej, du behöver inte använda schampo. :)