Unge Svanslös
Hej! Jag har ett dilemma och hoppas få lite rådgivning. Vi har för tillfället en kull med fyra kaninungar som nu är fem veckor gamla. Imorse när en familjemedlem till mig vars namn jag inte tänker nämna matade kaninungarna med sin dagliga pellet. Hon råkade stå på en av kaninungarnas svans och när ungen hoppade iväg så lossnade svansen. Päls och omkring två cm av själva svansen kom av och lämnade en stump på lite minde en en cm kvar där lite blod syns. Har infogat bilder på svans liksom kaninungens kvarvarande stubb. Vad vi nu undrar är om svansen kommer att växa ut eller om ungen kommer att förbli svanslös resten av sitt liv. Önskar även veta om så pass mycket svans lossna att vi behöver ta med ungen till veterinären för att förhindra infektion.
Vet inte om det är farligt för ungens hälsa eller inte, vore väldigt tacksam för svar!
Rådfråga veterinär.
Om en bit av svansen gick av så kommer den inte växa tillbaka. Gäller bara om skadan var ytlig och du bör ta kaninen till veterinären för att kolla svansen samt få rådgivning på vad du ska göra.
Jag tycker du åker till en veterinären som vet mycket om kaniner.
Jag börja typ gråta när jag läste😣
Hoppas att din kaninungar får ett bra liv!
Mvh
Nelly