Kanin iFokus

Kanin

Etiketterkaninkaninskötselkaninhane
Läst 175 ggr
Sara9090
0

Kanin bajs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Min kanins bajs såg lite konstigt ut när jag skulle städa buren, på bilden ser ni 2 konstiga och 1 vanlig

Johnfarfar
0

#0: Hur ser de andra ut förutom de tre du visar på fotot? I princip skall det se ut som den runda. Den representerar höet. Vad utfordrar du din kanin med? Det avgör hur det ser ut. Höet ska utgöra 80-90% av deras föda. 1-2 msk pellets med hög fiberhalt om dagen. Lite bladgrönt också. Sen ger vissa grenar också. Höet är livsviktigt. Slipas inte tänderna ner så börjar de växa och till en början ge inflammation i munnen som gör att kaninen slutar äta. Deras tänder växer 2-3 mm i veckan. Det får inte bli stopp i magen. Stoppas det upp börjar det jäsa i magsäcken och gaserna trycker på de inre organen vilket gör väldigt ont. Kaniner visar inte smärta då de är bytesdjur.

Bokaninerna
0

Min hona bajsar också så. Ta grodblad och hö de är bästa just nu får hon grodblad och hö och havre

Anna-Klara och djuren
0

Är det päls i bajs pluttarna som ser konstiga ut?
Dom brukar bli konstiga om det är päls i som dom slickar i sig när dom fäller, kaninen kanske behöver mer fibrer eller hö!
90% av vad kaninen äter ska vara hö!😊
Borsta kaninen och se till att den äter mycket hö.
Dom har annars väldigt lätt att få förstoppning om dom inte äter bra med hö🥰

Ior.o.co

Bokaninerna
0

20220509_140321.jpg så mycket får hon typ 4 gånger bär dag och min andra kanin får jag fylla på varanan dag(hane)
20220509_140441.jpg så ser min första kanins bajs på min hona

Bokaninerna
0

Hej igen efter jag städade min kanin unges bur och vänta lite sen har hem bajsat igen o då såg jag detta 20220509_154730.jpg jag tycker de ser löst ut
Är super orolig

Mvh
Nelly

Anna-Klara och djuren
0

#5: Det är normalt att dom bajsar så, fast man sak inte se dom för kaninen ska äta upp dom på en gång! Hittar man sådana "bajsar" så får kaninen för mycket näring då det "bajsaran" på bilden innehåller mycket vitaminer, det är även därför dom äter dom😊

Ior.o.co

Bokaninerna
0

Oki min hane äter sit bajs men visa ät kvar i buren/hagen. Jag såg bara 1 gång han bajsa så som jag sicka bilden sen såg bajset bra ut som de ska va så jag har läst ljust bajs. Nu fick min Acko min hane lite mer hö

Anna-Klara och djuren
0

#7: vad bra då😊

Ior.o.co