Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselsjukdomar
Läst 171 ggr
flocken
0

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Detta är en hittekanin, dumpad och övergiven i skogen. Vi har tid till veterinären på måndag. Har skickat bilder till min klinik.
Bilder är även skickade till en som jobbar på en annan klinik o denne hade aldrig sett något liknande.

Började vid öronroten. Har nu spridit sig över hela käklinjen. Våt haka.
Han äter dåligt. Helst bara mjuka saker.
Tar jag bort en av dessa "tussar" är det gult och kladdigt i roten och på skinnet.

Min tanke är att det hänger ihop med tänderna. Infektion, böld osv.

Då detta är en dumpad kanin vet jag ingenting om honom.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Lilium]
0

#0 ojj det var mycket konstigt, har aldrig sett något liknande

flocken
0

#1: jag har heller aldrig sett något liknande. Har frågat flera andra o ingen vet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Maleficum
0

Inte riktigt sätt något liknande men med tanke på att han äter dåligt och att det sitter längst käken så skulle väl jag misstänka inflammerade tandrötter eller liknande? Eller inflammation som kommit utifrån och gått in i käkbenet.

Håller tummarna det är något lättfixat men med tanke på symptomen så är väl risken att det är något allvarligt tyvärr :(

Hade en kanin som kunde få ganska ordentliga varbölder på ungefär samma ställen efter att han hade fästingar men han hade ju aldrig problem med att äta eller så. Men dem kunde man lätt tömma också (segt var som mer såg ut som en mask när det kom ut) och sen läkte det fint så tror inte det är något sådant (är ju inte riktigt fästingsäsong än heller).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
1

#3: då är vi inne på samma spår.
Jag hoppas att det bara är något simpelt. Men är väldigt orolig att det är något värre.
Har smärtstillande hemma om det behövs.

…………………………………..

[EM_L]
0

Hoppas att det löser sig för lillen! Mina bekanta vänner som har erfarenhet av dumpade djur sa att det kunde vara ohyra eller varbölder. Men kan ju vara hudinfektioner också? tips? att kanske försöka raka bort pälsen i området och tvätta med något så att det inte blir mer infekterat?

flocken
2

#5: det har kommit senaste veckan. Han har varit här sen den 2a.

Jag vill inte besvära honom mer. Bättre att veterinären får hålla på. Ska ha koll och ge smärtstillande och cc om det behövs. Han har precis börjat lita på mig

…………………………………..