Tips på örtmixar
Hen jag har en fråga angående örter. Jag vill att min kanin äter lite mer hö och undrar om det är en bra idé att lägga i lite örter i höet så att det blir godare. Är detta en bra idé? Och isåfall vilken örtmix är bäst ? Tacksam för svar 😊
Det kan man nog göra, men var då uppmärksam så att kaninen verkligen äter höet och inte bara örterna. Har tyvärr inga tips? på örtmixer men man kanske kan ta färska örter och typ "gnugga" in i höet så att det tar smak av örterna? Om du är öppen för andra tips? vill jag rekommendera att testa byta hösort för att se om det ökar aptiten :) om du inte redan har gjort det dvs.
#1 tack för svaret. Japp jag ska hålla koll då såklart. Smart tips(: Ja jag har testat ungefär 3 olika hö sorter och denna jag har nu är från bonde och den äter hon mest av men hon är lite kräsen 😅
Kolla också pelletsmängden du ger. Om det är för mycket så ökar risken att hon inte får i sig tillräckligt med hö.
Annars om man ska köpa örter i påse i tex djuraffär så blir det onödigt dyrt i slutändan. Men man kan ta basilika, persilja, krasse, timjan, oregano och dill bland annat och torka. Var bara försiktig med att inte ge för mycket eftersom vissa örter kan vara lite starka.
#3 just nu ger jag henne 14 bitar selective varje dag så jag tror inte det är för mycket. Tack för tipsen på örter jag ska börja torka basilika nu direkt 😊
#4: Nej det är inte för mycket. Låter bra sålänge hon är i bra hull! Lufttorka, det är det bästa när man ska torka örter.
#5 japp hon är i bra hull. Det ska jag göra däremot har jag bara basilika hemma men jag får åka och köpa mer snart (:
Jag har också levt med kräsna kaniner! Har just nu hittat ett hö som de ändå gillar hyfsat bra.
Det jag märkt med mina är att de föredrar att få äta höet direkt från marken (tex i toalådan istället för i höhäck). De föredrar även att få sitta utomhus och äta på min veranda (tror det är för att höet håller sig lite fuktigare ute). Blir höet för torrt inne har det ibland hjälpt att spreja lite vatten på det så det blivit lite fuktigt (eller doppa det snabbt i lite vatten), dock bara med små mängder i taget så det inte ligger fuktigt och hinner bli dåligt (brukar även förvara höet ute på altanen så det inte är så snustorrt när man fyller på).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#7 Det kan vara lite svårt med kräsna kaniner ibland 😅 För ett tag sedan tog jag bort hennes höhäck och hon verkade uppskatta det och hon brukar inte kissa ner allt hö som tur är. Smart det har jag aldrig tänkt på. Höet jag har dammar lite så då kanske det dammar lite mindre. Jag testat det nu och så får jag se om hon vill ha det mer 😊 tack för alla bra tips?