Borsta dvärgteddy
Hej! Jag jag skaffade en dvärgteddy kille förra helgen och jag har försökt att hålla mig undan och låta honom komma till mig eftersom han är väldigt rädd men jag behöver verkligen borsta hans päls. Jag har försökt innan och han vill inte samarbeta och blir bara mer rädd för mig och håller sig undan hela dagen efter så det är alltid 1 steg fram 2 steg bak
Jag skulle rekommendera att du klipper ner honom till att börja med (så eventuella tovor försvinner så det inte drar i pälsen plus att det förhoppningsvis ger dig lite tid att träna innan det riskerar att börja bli tovigt i pälsen) och sen börja träna borstning från början. Använd hans mat som godis (ge det alltså inte i skål utan passa på att använda det för att träna hantering).
Har själv övertagit över två långhåriga kaniner som är helt ohanterade när det kommer till pälsvård och det är en plåga för både mig och kaninerna! Men vi tränar massor (och ena måste jag just nu klippa en gång i månaden för att han annars får tovor som drar och gör ont och han är extremt håröm).
Långhårs kaniner är söta (och jag har haft angora kaniner i över 20 år) men önskar att det inte avlats fram för tyvärr finns risken att de får lida en hel del för det ;(
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu