Kanin iFokus

Kanin

Läst 103 ggr
Koali
0

Aggressiv hona

Hej, 28 februari 2022 parade jag min hona i förhoppning på en kull. I måndags var de dag 35 och inga ungar kom men jag tänkte att de var väll bara att vänta några veckor och kanske para om henne men när jag släpper ut henne i bets hagen med sin kompis ( kastrerad hane ) så springer hon fram och biter honom och jag har upp han så fort jag kan. Vad kan detta bero på? Nu har hon även börjat undvika mig i buren, hon kommer när jag har mat och jag får klampa henne men inte mer än så för då biter hon mig. Försökte känna på hennes mage och de kändes lite spändare än vanligt. Har ni några idéer på vad som kan orsaka detta på min lilla tjej?

sp0ngeb0b
0

Hur länge har hon varit borta från kompisen när du släpper ihop henne med honom? Troligtvis har deras bond brutits, vilket betyder att ihopsättningsprocessen måste börjas om. Som du säkert vet om du är insatt i kaniners beteende (viket du bör vara om du ska avla) är att det är ett större projekt att sätta ihop kaniner och att den bond de skapat under den processen bryts om de är isär för länge. Hur länge det är är olika i min erfarenhet, men kan vara allt från några timmar till något dygn. Det är därför man aldrig bör separera ett bondat par om man inte verkligen måste, t.ex. om en ska till veterinären och de inte tillåter att den andra också följer med (men oftast är det ok). När deras bond bryts kommer de uppvisa diverse beteenden när de släpps ihop igen, exempelvis kan de bitas, jagas, rida, slåss m.m. Du bör se till att göra en ordentlig ihopsättning mellan dem, på neutral yta, så att ingen blir skadad.

Koali
0

#1: ja de vet jag, de bodde med varandra en längre tid men för ca 2 veckor sedan började hon jaga honom och jag tänkte bara att hon vill väll vara ifred då hon antagligen är dräktig och separerade de, dock så de bor bredvid varandra men i olika burarna så de kan hälsa vilket går super. Men nu de senaste har hon börjar vara annorlunda mot mig och försöka bitas och försvara sin bur och även mot honom även fast de är lite avstånd mellan de