Fibreplex.
Hej,
Vad har ni för erfarenhet och under vilka omständigheter har ni använt produkten och med vilket resultat?
Bara använt det en gång för många år sedan (tror det var när det var ganska nytt för fick en fibraplex och en pro-fiber pellets burk gratis vid nåt sammanhang).
Hade en kanin som kunde få magstopp och har för mig jag använde den vid ena tillfället. Stoppet släppte och han blev sig själv igen under ett dygn men vet inte om det var pga det eller bara resten av "behandlingen" jag brukade göra när han fick problem (massera magen och få honom att röra på sig och få i honom vätska).
Vad jag minns av det kändes det oljigt och kladdigt att hålla på med (men kladdigt blir det ju även med critical care), fördel var att det redan är i en spruta och det var lätt att skruva upp dosering så man inte riskera att ge för mycket på en gång (har kvar sprutan och brukar använda den om jag behöver ge critical care av någon anledning).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: tänkte pröva det då min kille äter väldigt bra men det syns på avföringen att magen inte är ok. Jag vet hur den skall se och brukar se ut och det gör den inte riktigt nu.Kan inte hålla på med metacam utan vill få ordning på hans lilla mage. Dessutom märks det på honom magen inte är riktigt i ordning och så är det för alla djur och människor. Funkar inte magen så. Och tack för ditt svar.
#2: Kanske Pro-fiber är en bättre start för att se om magen vill komma tillbaka i balans? Det kan man ju ge under lite längre tid och har ämnen som främjar de bra bakterierna i tarmen :)
Fibraplex känns mer som det är för akuta fall (samma som critical care).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: tack för tipset. 😃
Är det fiber eller probiotika du vill åt?
Om det är fiber finns det annat som är betydligt bättre att äta, främst hö. Äter kaninen inte hö (inget alls eller i för små mängder) är det ju critical care som ersätter den halt av fiber och näring som finns i hö.
Är du ute efter probiotika kan du absolut prova men jag har rådfrågat min väldigt kunniga kaninveterinär om detta och fått veta att forskning visar att det inte har någon effekt. Det skadar inte att prova så klart men var beredd på att det finns en ganska stor risk att det varken gör bu eller bä. Jag har gett både Fibreplex och Biolapis då jag känt mig väldigt desperat efter något som hjälpte, med min kanin som hade cancer och därför aldrig blev bättre i tarmen. Jag köpte på mig lite av varje innan jag visste att det inte fungerade, så jag brukar även ge ibland vid magstopp eller andra magbekymmer, för att jag tänker att det ändå finns en liten chans att det hjälper.
Anledningen till att probiotiska tillskott inte fungerar (enligt min veterinär alltså, som baserat sin åsikt på forskning) är att de goda bakterierna bryts ned innan de hinner komma till tarmen och har därför ingen effekt. Ett annat sätt för kaninen att få i sig goda bakterier är genom att äta så kallat nattbajs, vilka (om de är friska osv) har samma effekt som probiotika är tänkt att ha. Det som skiljer är att nattbajset är täckt av en hinna som skyddar innehåller så att det kan färdas till rätt ställe.
Så absolut, prova om du känner att du är desperat. Man blir ju lätt desperat när kaninen är lite dålig i magen. Det skadar inte, men du behöver inte heller känna att det är ett måste för det kommer troligtvis inte hjälpa.
#5: tack för tipset. Äter bra med hö gör han och det kommer ut också. Det som kommer ut ser inte ut som innan. Mjöliga men olika storlek och lite mörkare. Så det är miljön i magen som inte är i ordning. Har fått en ny tid till veterinär och hon är som du skriver tveksam. Så länge det inte skadar är jag öppen för allt. Jag är mer för den "naturliga vägen". Är lite desperat eftersom det pågått ett bra tag nu och han är inte sig själv trots ätandet. Han är mer passiv.
Har beställt fibrerplex. Har redan lagt en hel del på besök och annat till honom. Men det kvittar. Pengar har inget värde i jämförelse med honom. Världens sötaste och finaste. 😊
#6: Jag förstår precis, jag känner likadant, att mina pälsklingar är värda alla pengar i världen. Hoppas det kan ha någon effekt hos honom! Annars kanske veterinären har något annat tips? eller kan klura ut vad som är fel. Det låter som att din kanin är i bra händer i alla fall, jag håller tummarna för att han repar sig :)
#7: jo jag gör mitt yttersta för han och vi skall ha det underbart tillsammans. Var på återbesök hos veterinären igår. Gått upp i vikt och tänder och annat var väldigt. Idag har han var väldigt pigg min lille kille. Två månader har det hållt på. Gud vad glad jag är.
#8: Så skönt! Du har kämpat på jättebra, förstår att du är glad att det går bättre. :)