Hur ofta klippa klor?
Hur ofta klipper ni klorna på era kaniner? Jag klipper ca varannan månad. Borde jag klippa deras klor oftare? Tacksam för svar😊
Det räcker egentligen att klippa klorna en gång vart tredje månad men om kaninen är obekväm med det så kan det vara bra att öva på någon gång varje månad 🙂
/ Julia
♡ Tusse & Thelma ♡
Nu har jag inte kanin. Men det måste ju vara som på andra djur. Efter behov, beroende på hur snabbt de växer och hur snabbt de slits. När de är för långa så får man klippa 🙂
T ex så behövde jag på min hund bara klippa klorna ett par gånger om året när hon var ung. Men minst en gång i månaden när hon blev äldre och mindre aktiv.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Som TatsuOni säger är det individuellt. Min förra kanin (angora) behövde jag aldrig klippa klorna på, bak klorna slipa han ner själv och när klorna på framtassarna blev långa (i hans tycke) bet han helt enkelt av dem själv (bruka dock alltid klippa bort de vassa spetsarna när jag ändå klippte hans päls).
Några honor jag hade tidigare behövde jag bara klippa klorna på under vintern då de bodde frigående ute under sommaren och då slipa ner klorna på egen hand (bla genom att gräva) på vintern slet dem de dock inte så bra så då klippte jag i samband med pälsklippning (också angoror).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ok, tack för alla svar! Tycker inte att klorna hinner bli så långa om jag klipper dem varannan månad, så fortsätter med det!😊
#0: var tredje vecka då pulpan blir kortare och därmed klon. I det vilda slipas de ner naturligt. Så gör jag. När jag läser de andra inläggen är det olika såklart.
Jag tror det är bra att klippa dem lite med ofta på grund av det som #5 säger, att pulpan inte ska bli för lång, men det är så klart individuellt. Jag brukar klippa en gång i månaden som regel, men det händer att jag skippar att klippa på baktassarna då jag upplever att de slipas ner mer än framtassarna. Dock är det även viktigt att hålla bakklorna korta då det annars finns en ökad risk för trycksår.
Okej!😄
Hej har 1 problem jag har 1 kanin unge som är 2 månader jag har bara haft han nu i 1 snart 2 veckor och hans klor är vasa så när ska jag börja klippa på hans klor