Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 140 ggr
[Måndotter]
0

Osocial kanin

Hej! Hoppas få lite tips? och tricks på vad jag kan göra med min kanin som är osocial. Han får springa fritt i huset när jag är hemma och då struntar han totalt i mig. Tar aldrig initiativ till kontakt, och när jag försöker så springer han bara iväg. Har provat allt känns det som. Enda sen han flyttade in har jag suttit på golvet och pratat med honom, handmatat osv.

Han är snart 1 år gammal så jag tror att han är mer intresserad av att utforska omvärlden än att umgås med mig. Problemet är att det snart är sommar och då är tanken att han ska få flytta ut, och jag är rädd att han ska bli ännu mer osocial så.

Jag förstår såklart att alla kaniner är individer, men finns det något jag kanske glömt prova som kan få oss att bonda mer? Han är okastrerad, om det spelar någon roll.

Jag kräver inte att han ska bli en "knäkanin" även om det självklart hade varit jättemysigt, men jag hade gärna velat se att han åtminstone tyr sig lite mer till mig.. Inte så kul att ha en "vildkanin" springa hemma som man aldrig får röra, det är ju inte så smidigt om man ska kunna klippa klor och kolla igenom fysiken så han inte är sjuk osv.

• Redigerat 2022-03-19 07:45 av [Måndotter]
Jojjo908822
1

Kaniner är olika. Men testa att lägga dig ner på golvet. Kommer han fram och utforskar då?

//
Lucille

[Måndotter]
0

#1: Nej, aldrig. Gör så varje dag, både sitter och ligger på golvet när han är lös men han har aldrig visat intresse alls.

Jojjo908822
0

Om det inte är för att han är rädd så gillar han nog helt enkelt inte att ha kontakt. Jag tror att det är ganska vanligt. Jag skulle bara ha hållt honom när det behövs (tex kloklippning).

Mina kaniner gillar inte att bli burna. Den ena är okej med att bli klappad ibland när han sover. Jag får även klappa lite i samband med mat. Men jag sätter mig och pratar med dem ofta och då lyssnar dem. Ibland när jag sitter i soffan klättrar de över mig. De tycker nog att jag är i vägen :) Jag hade gärna velat kela mer, men de vill ju inte.

Jag tror att det är ganska individuellt. Har du funderat på att skaffa en till kanin? Kaniner mår ofta bra av sällskap även om det kan vara svårt att sätta ihop dem. Om du skaffar en till kanin kan du ju se till så att det blir en kelgris, så du får kela med någon :)

//
Lucille