Dubbelhaka?
Hej!
Jag har en kaninhona på ca 1 år. Men ny har jag upptäckt att hon har fått en dubbelhaka. Kanske inte en jättestor, men man ser den tydligt. Så jag funderar på om hon är överviktig. Hon springer fritt i huset en stor del av dygnet, och motionerar mycket. Hon får ca 2 matskedar med pellets om dan, som hon delar med våran andra kanin. Tycker ni att jag borde dra ner på pelletsen, eller kanske sluta helt? Tacksam för svar😊
Hur mycket väger hon? Svårt att veta hur mycket pellets man ska ge utan att veta vikten.
Har hon en stor mage? Ibland kan de ha dubbelhaka utan att vara överviktiga.
Hur bor hon när hon inte springer fritt i huset?
//
Lucille
Jag ska väga henne idag, hade inte tänkt på det.😄På natten brukar hon vara inne i buren. Jag tycker inte hon har så stor mage, men ska som sagt väga henne. Jag minskar på pelletsen om hon skulle vara överviktig. Tack för svaret😊
Det är normalt att honor har dubbelhakor, de kan vara rejält stora utan att kaninen är överviktig. Jag tror det är energireserver inför en eventuell framtida dräktighet och så. Däremot är det ju lite märkligt om hon inte haft någon dubbelhaka innan. Jag brukar försöka avgöra om de är lagom i hull genom att känna över ryggen på ryggraden, skuldrorna och höfterna. Skelettet ska kännas tydligt, kaniner ska vara väldigt smala, i princip så att man tror att de är underviktiga. Känner du inte skelettet tydligt är kaninen troligtvis överviktig. Om kaninen verkar vara normalviktig kanske det är så att den samlat på sig fett i endast dubbelhakan? Vet inte riktigt hur det funkar…
Dubbelhaka är inte = övervikt på honor alltid.
Finns de som har det utan att vara det eller ens har varit :)
Så det kan man inte gå på
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kan ju vara så att hon haft dubbelhaka länge, utan att jag märkt det. Men jag upptäckte det för typ två veckor sen. Ska ta reda på hur mycket hon väger. Tack för svaren!😀