Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselmat-och-utfodringkaninskötsel
Läst 155 ggr
Johnfarfar
0

Angående höintag.

Hej.

Min kanin har efter ett antal besök hos veterinär fått ordning på sin mage. Pluttarna är stora och fina i konsistensen. Dock är han mindre glad för hö som han älskar annars. Han älskar critical care (5x15ml per dag), lite sallad och får kanske 1-2 msk pellets om dagen. Vad skulle ni gjort. Jag förstår att det gäller ha tålamod. Han har varit dålig i minst två veckor men jag hade ändå uppskattat alla tips? från er.

John

Maleficum
1

Har du testat andra sorters hö?
Hö kan ju variera kraftig i innehåll och olika kaniner föredrar olika hö.
Tex så föredrar mina nuvarande lite finare hö som består av flera olika grässorter medan min kompis kanin föredrar grovt timotej hö (vilket mina ratar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
0

Jag hade nog minskat ner på Critical care om han har god aptit. När jag varit med om magstopp brukar jag minska ner så fort jag ser en ökad aptit, då jag annars är rädd att de liksom blir "mätta" av CC och därför inte äter hö. Men man får vara försiktig så klart, när jag börjar minska gör jag det alltid när jag kan hålla stenkoll på kaninen. Sedan brukar jag även köpa (dyrt och extra gott) hö från oxbow som finns i små påsar, brukar säljas hos veterinären. Finns t.ex. alfalfahö, botanical, orchard grass m.m. De är supergoda tycker mina kaniner och är bra för att få igång hö-ätandet igen efter ett magstopp. Dock är de kanske inte det bästa att äta en längre period (i alla fall inte alfalfa om kaninen är vuxen) så man bör byta ut det mot vanligt hö så fort de kommit igång att äta ordentligt.